Are you ready to live in the 21st century?

Are you ready to live in the 21st century?

Us presentem el projecte Are you ready to live in the 21st century? Projecte premiat en els premis nacionals eTwinning 2016 en la categoria d’edat 4-11. L’han portat a terme quatre socis d’Espanya, Itàlia, Polònia i Portugal amb alumnes d’entre 8 i 12 anys. El treball a eTwinning s’integra al currículum de cadascun dels centres participants per desenvolupar competències transversals com la digital, la social i la ciutadana. Es treballen totes les disciplines involucrades en el projecte des d’un enfocament metodològic CLIL. Els estudiants hi han intervingut activament durant el desenvolupament del projecte, comunicant-se per videoconferència amb diversos objectius, com ara recopilar dades i comparar-les amb les de els seus socis, dur a terme valoracions, enquestes en línia i, finalment, avaluant el projecte. També s’ha donat un espai a la participació de les famílies, que han pogut votar en concursos de cançons o de logos.

Maite Elejalde Guerra, fundadora de projecte i docent al CEP Virgen de la Guía, al País Basc, ens descriu com ha estat el desenvolupament d’aquesta experiència al seu centre.

L’objectiu d’aquest projecte era permetre a l’alumnat l’adquisició de les competències necessàries per viure al segle XXI, segle caracteritzat per aspectes importants com són l’era digital, el plurilingüisme i la globalització. Hem utilitzat eTwinning com a base de l’aprenentatge en les activitats diàries del col·legi, i en diferents assignatures, com una metodologia per promoure i millorar la qualitat de l’aprenentatge de tot l’alumnat, fomentant l’avaluació de les competències, tant les principals com les transversals, per facilitar els objectius curriculars i aprendre de manera diferent. S’ha dut a terme entre quatre socis d’Espanya, Itàlia, Polònia i Portugal amb alumnes de 8 a 12 anys.

Gràcies al projecte s’ha aconseguit un ambient interactiu i motivador. S’ha guiat l’alumnat cap a la recerca de solucions i l’aprenentatge a través de l’intercanvi d’idees, la recerca d’informació, la col·laboració, la creativitat i l’avaluació de la seva feina i la dels altres. Les activitats proposades han permès als estudiants integrar l’experiència virtual amb la real (dins i fora del col·legi) i treballar-ho creativament gràcies a l’ús de les noves tecnologies.

Hem aconseguit la integració d’eTwinning en les activitats dels quatre col·legis com un mitjà de desenvolupar les competències a través dels diferents mòduls que s’han dut a terme en el projecte, tot donant-li un enfocament CLIL. Les TIC, anglès i la llengua materna (en aquest cas basc i castellà) han estat les que ens han permès desenvolupar-les.

El projecte s’ha articulat en set missions que han hagut de complir al llarg d’un curs escolar. Amb aquestes volíem tocar diferents aspectes que seran fonamentals per als nostres estudiants al llarg de la seva vida.

Mission 1: Open your mind and meet new people

Vam començar per conèixer-nos, ja que encara que jo havia treballat amb una de les professores, la resta no es coneixien, i tampoc l’alumnat. I quina millor manera de fer-ho que amb una videoconferència, que motiva professorat i alumnat.

videoconferencia

Mission 2: Be a digital citizen

Aspecte fonamental de la vida present i futura del nostre alumnat. L’objectiu era fer una presentació en la qual reflectir els bons i els mals hàbits sobre l’ús de les noves tecnologies. Amb aquesta finalitat, van haver de fer una enquesta prèvia per veure quina era la seva relació amb aquestes. I ho van fer no només a la seva classe, sinó que la van estendre a la resta del col·legi, tot fent-lo partícip del seu projecte.

cómic eSafety

Mission 3: Be an artist

La confecció d’un logo ens va permetre desenvolupar l’aspecte artístic del nostre alumnat. Van votar el seu preferit no tan sols els artistes, sinó també les famílies. Novament, el projecte sortia de l’aula.

Mission 4: Be a musician

Va arribar Nadal i, amb aquest, el concurs de nadales, en què, com en l’activitat anterior, van participar les famílies amb els seus vots i assistint als festivals nadalencs.

manualidad árbol navidad

Mission 5: Be an explorer and mathematician

Preparar un viatge al seu país és una forma d’aconseguir que el nostre alumnat busqui informació, avaluï les possibilitats, manegi nombres amb els preus i distàncies. Aquesta vegada van crear uns pòsters amb tota la informació que van presentar als seus socis.

Trabajo sobre monumentos

Mission 6: Be a trainer

Els bons hàbits són molt importants, així com l’exercici. En aquesta ocasió, mitjançant una videoconferència van comparar les hores que dediquen a les activitats diàries com dormir, veure la televisió, fer exercici. I finalment van preparar una sèrie d’exercicis perquè els realitzessin els socis.

videoconferencia3_are you ready to live

Mission 7: Be an environmentalist

Última missió, però no per això la menys important. L’objectiu va ser crear una revista digital sobre el medi ambient i el reciclatge. De nou, les famílies s’hi van veure implicades, ja que van fer junts fotografies de casa seva i del carrer.

Revista proyecto Are you ready to live in the 21st century

El projecte, tret de les fotos i les votacions de les famílies, es va dur a terme íntegrament al col·legi. També cal destacar que es dona informació sobre aquest al Consell Escolar i al claustre de professors, i està integrat al Pla Curricular de Centre.

El projecte ha permès a l’alumnat desenvolupar competències del segle XXI: competència lingüística, resolució de problemes, cooperació, competència digital. Ha aconseguit estimular el seu interès en el procés d’aprenentatge, la creativitat i la motivació i han aconseguit gaudir d’una sèrie d’experiències noves.

Aquest procés d’ensenyament-aprenentatge ha obtingut millors resultats en l’alumnat. L’experiència ha estat també molt positiva per al professorat, que ha pogut gaudir de noves maneres d’interactuar amb altres professors i alumnes, parlar de noves maneres d’ensenyament i créixer professionalment.

Els resultats han estat compartits amb la resta del col·legi i fins i tot altres classes no involucrades directament en aquest han participat en alguna de les activitats, estenent així el projecte a altres classes i professors.

També s’ha donat compte del seu desenvolupament en el blog del col·legi i en el blog d’anglès, així com en la revista mensual que publica el col·legi. D’aquesta forma, el projecte ha arribat a tots els estaments del col·legi: estudiants, professorat, famílies i centre de professors.

Els materials generats durant el projecte estan a la disposició del col·legi: presentacions, revista, vídeos… perquè se’n pugui beneficiar tot l’alumnat del col·legi i fer-los servir en les seves classes.

Rebre un premi sempre és un estímul, una nova motivació per seguir treballant d’aquesta manera tan atractiva i innovadora. I no solament és motivador per al professorat, també per a l’alumnat, que veu recompensada la seva dura feina no només pel premi en si, sinó pel reconeixement que fan els seus companys del col·legi.

La meva companya de projecte Cristina Silva, del col·legi Agrupamento de Escolas da Lousã (Portugal), ens explica: “Working on the project “Are you ready to live in the 21st Century?” was a very remarkable opportunity as a teacher, since it gave my younger students the chance to use English in real and motivating contexts, to share experiences with their peers, to try new ICT tools and to learn about different topics, such as Internet Safety, Environmental issues, healthy living, etc. As a teacher I can say that I’ve also learned to work with new ICT tools which are very useful in day-to-day practice. The collaborative work amongst all partners was the key to the success of this project. In addition to this, for most of my students it was the first contact with eTwinning and since then they want to go on working and learning with eTwinning, their parents also recognized the importance of the project and participated in different activities”.

Una altra de les meves companyes, Anna Szczepaniak, del col·legi Szkoła Podstawowa nr 9 im. M. Kopernika w Dzierżoniowie, Dzierżoniów, de Polònia, opina això:

For me, an experienced eTwinner, this project was a unique one because of the cooperative work and cooperative results. Most tasks were finished with a common outcome, which included all the students’ works. Working on the project let me know new ICT tools and some of them I have been using since then: Madmagz and Google Slides. Students liked the videomeetings most. Thanks to easy and interesting topics they had the opportunity to use English talking to their peers.

As it was an interdisciplinary project, students had the opportunity to develop different skills and everyone could find something interesting for himself/herself”.

Accés al TwinSpace: http://twinspace.etwinning.net/453/home

Premis eTwinning 2015:]
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

One comment

  1. Miren Jule Azurza Guerrica-Echevaría says:

    It is a great work and a magnificent experience at the tip of your fingers!

    Congratulations!

    Julie.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *