Everyday Situations. Premis Nacionals eTwinning 2016

Everyday Situations. Premis Nacionals eTwinning 2016

Everyday Situations és un projecte eTwinning premiat en la categoria novella de 16-19 anys. El projecte, dut a terme a l’IES Cuatro Caminos (Extremadura) amb socis d’Itàlia, Polònia, el Regne Unit, Portugal i Ucraïna, versa sobre intercanvi d’aspectes socioculturals, de manera que es fomenta bàsicament la competència lingüística de l’alumnat. Destaquem el gran interès i motivació de l’alumnat. El projecte ha propiciat la creació de material molt valuós per ser reutilitzat per altres docents en futurs projectes. 

Marta Fernández Meneses , coordinadora al centre escolar extremeny IES Cuatro Caminos ens explica com ha anat aquesta experiència amb els seus companys de centre, alumnes i centres socis.

Objectius del projecte

Es tracta d’un projecte plurilingüe anglès, francès, alemany, espanyol i esperanto que tenia com a objectius principals establir un contacte regular entre diversos centres europeus, conèixer-nos i intentar realitzar un intercanvi en un futur proper, fomentar l’ús d’una llengua estrangera en situacions reals, incrementar l’ús de les noves tecnologies en l’aprenentatge d’una llengua estrangera i ampliar el coneixement cap a altres cultures europees.

Tots els objectius s’han dut a terme tal com es reflecteix al nostre diari blog Everyday Situations Diary, que recull totes les activitats realitzades.

blog_everyday_situations

Sobre el desenvolupament del projecte pel que fa a encerts, errors, dificultats i cerca de solucions

En el projecte comptàvem amb la col·laboració d’un equip per realitzar les situacions en francès de l’institut del Regne Unit. Per una sèrie de raons, no es van dur a terme i, per poder aportar situacions en francès, vam decidir formar l’equip de francès amb alumnes del nostre centre del mateix nivell i, a més, aprofitant que s’imparteix esperanto en dos esbarjos setmanals, incloure-hi algunes situacions en esperanto.

Una de les dificultats que vam trobar va ser coordinar un grup d’alumnes tan nombrós. Des del nostre punt de vista, si iniciem un projecte nou el curs que ve, hauríem de comptar amb un grup d’alumnes més reduït i seleccionar activitats que els resultin atractives.

Una altra dificultat que cal esmentar és que no tots els centres implicats disposen d’aules amb equips informàtics que funcionin correctament. Requereix un enorme esforç, per exemple, fer videoconferències, una de les activitats preferides dels alumnes, i cal afegir-hi la no existència pràcticament d’un horari que permeti una comunicació directa entre els dos centres en horari lectiu.

Valoració global de la participació i resultats del projecte

La creació del blog va augmentar l’interès dels alumnes per l’aprenentatge d’una llengua estrangera, a més d’un increment considerable de la seva creativitat. La gran varietat d’activitats van ajudar a fer les classes més atractives.

L’intercanvi virtual realitzat entre els centres ha millorat considerablement les habilitats de comunicació dels estudiants en una llengua estrangera, que en veure els resultats s’han sentit molt orgullosos d’ells mateixos.

entrevistas_everydaysituations

Implicació de l’alumnat, altres departaments, agents educatius, altres agents externs

Encara que el projecte s’ha dut a terme amb un grup complet de 4t d’ESO, no tots els alumnes s’hi han implicat de la mateixa manera. La gran majoria ha demostrat gran entusiasme per les activitats programades, fet que els ha ajudat a perdre la por a expressar-se en públic, especialment en una llengua estrangera, i a treballar en equip repartint tasques de forma equitativa.

La participació d’altres docents en el projecte ha estat fonamental per poder dur a terme algunes de les activitats: el professor d’Educació Plàstica i Visual ens ha ensenyat com fer collages amb diferents fotos, a manipular imatges amb el GIMP, a ser creatius en l’elaboració dels nostres pòsters, etc. El professor de Tecnologies de la Informació i Comunicació ens ha ajudat a crear el nostre blog utilitzant blogger i a pujar textos, fotos, vídeos, presentacions, etc. La professora d’Educació Física ha preparat una coreografia i escenes per gravar un vídeo presentant el centre als nostres socis. Cal destacar la implicació d’una part important de la comunitat educativa per realitzar en menys de dues hores l’enregistrament d’aquest vídeo.

La implicació desinteressada de la nostra auxiliar de conversa, Alexandra Borostean, fora del seu horari, per supervisar les activitats. La seva col·laboració en el projecte ha ajudat a millorar les habilitats i les destreses en l’expressió escrita de l’alumnat que participava en el projecte i la relació amb els alumnes fora de classe va contribuir a una participació més activa d’aquests en les classes de conversa.

L’AMPA del nostre centre va fer una aportació econòmica per a l’adquisició dels ingredients necessaris en l’elaboració de cupcakes per a l’activitat POTLUCK (Saint Patrick’s Day at Cuatro Caminos High School). Algunes mares hi van ajudar i van ensenyar els nostres alumnes i alguns professors a elaborar els deliciosos cupcakes decorats amb motius propis de l’ocasió a celebrar.

També vam poder comptar amb la participació de dos voluntaris del programa EUROPEAN VOLUNTARY SERVICE (EVS): Willem Van Schill de Bèlgica i Vanessa Lemesre de França. Tots dos treballen per a l’associació Cerujovi de Don Benito, que ajuda a organitzar activitats per millorar l’aprenentatge de llengües com l’anglès i el francès. Tots dos van col·laborar en la celebració del nostre Dia de Sant Patrici.

st.patrick_cards_everydaysituations

I finalment, cal esmentar que l’Ajuntament de Don Benito, a través de la seva Oficina de Turisme, ens va donar l’oportunitat d’elaborar amb ells una nova edició de la guia de la ciutat en espanyol i anglès.

Beneficis per al centre, professors i alumnat

Gràcies al blog i a l’ús de TwinSpace, tant els professors com els alumnes hem aconseguit utilitzar una llengua estrangera per assolir diversos objectius: fomentar el treball en equip de docents i alumnes a distància utilitzant coneixements adquirits no només en la matèria d’idioma, sinó també en altres com Educació Plàstica i Visual i Educació Física, augmentar l’autoestima i motivació dels escolars i garantir un dimensió europea del nostre centre, cultura…

rincón_europeo_everyday_situations

Un altre benefici per als alumnes i, per descomptat, per als professors participants ha estat l’ús de les noves tecnologies a l’aula. Hem après l’ús de programes per editar textos, imatges, vídeos, blog, etc., a utilitzar navegadors com el Chrome, familiaritzar-nos amb el TwinSpace per comunicar-nos amb els alumnes i professors dels centres associats, a més d’altres mitjans com correus electrònics, Facebook, Instagram, Twitter, etc., a utilitzar eines del Google Drive per crear presentacions i el nostre blog, a pujar documents al Dropbox i a Google Drive.

Qualitat i reutilització dels materials elaborats

El nostre projecte serveix d’exemple a altres professors d’idiomes per fomentar la comunicació oral en una llengua estrangera i l’ús de les noves tecnologies a l’aula. Ens consta que aquest projecte ha incrementat l’interès d’altres professors i alumnes per la plataforma eTwinning, no només al nostre centre, sinó també en altres centres de la nostra ciutat i voltants.

Un altre dels productes obtinguts ha estat l’edició d’una guia de Don Benito en anglès. La idea de col·laborar amb l’Ajuntament per traduir la guia de la nostra ciutat a l’anglès va sorgir amb una de les activitats programades: mostrar la nostra ciutat als altres centres associats.

Sobre el reconeixement d’aquest projecte com a premi nacional eTwinning 2016

És una gran satisfacció aprendre a fer anar correctament determinats recursos i, a més, descobrir-ne i aprendre’n alguns de nous amb els meus alumnes, tots ells de gran utilitat en la pràctica docent diària.

Ha estat una experiència enriquidora i molt positiva. He conegut professores d’altres països que m’han ajudat a millorar el meu anglès i he après a treballar en equip amb elles. Aquest és el meu segon projecte eTwinning i aconseguir en dos anys consecutius el Segell Nacional i l’Europeu t’anima a continuar amb experiències d’aquesta mena. Així mateix, obtenir amb aquest segon projecte un Premi Nacional significa un reconeixement a la tasca duta a terme durant tants anys.

Altres opinions

equipo_sellocalidad_everyday_situations

JOSÉ M. SALGUERO RODRÍGUEZ (professor de Llengua i Literatura i d’Esperanto)

El fet que el Taller d’Esperanto d’aquest IES Cuatro Caminos participés en igualtat de condicions juntament amb els grups dels altres idiomes impartits al centre (francès, anglès) en el projecte eTwinning ens va aportar moltes novetats positives en les tasques del Taller. En primer lloc, que l’Esperanto fos acceptat en igualtat de condicions amb les altres llengües, li va donar carta de naturalesa i ens va refermar en la idea que estàvem fent una cosa útil. En segon lloc, ens va obrir el ventall de possibilitats de treball; de fet, a partir d’aquella experiència, durant aquest any escolar estem muntant una experiència teatral similar. En tercer lloc, va ser molt enriquidor contribuir a la diversitat d’activitats del centre.

JUAN RUIZ FERNÁNDEZ (professor de Matemàtiques i Tecnologies de la Informació i Comunicació)

Ha estat una experiència positiva. Els alumnes han adquirit coneixements sobre noves tecnologies i alhora realitzaven un projecte d’aprenentatge d’idiomes. Els ha ajudat a valorar i comprendre com l’ús d’aquestes eines noves els pot servir per ampliar els seus horitzons vitals i professionals.

DOLORES RUIZ MORENO (professora d’Educació Física)

Col·laborar en aquest projecte des d’una àrea no lingüística (Educació Física), dóna l’oportunitat, a més de treballar els continguts propis de la matèria, de desenvolupar amb els alumn@s, a través de l’expressió corporal i el ball (llenguatge universal), un intercanvi amb altres països.

SILVIA CORCOBADO DONOSO (alumna de Francès)

La nostra implicació posterior en el projecte no ens ha permès gaudir-ne plenament des del començament, però val més tard que mai. Les hores que he passat amb els meus companys han estat molt divertides i gratificants.

LAURA IGLESIAS FERNÁNDEZ (alumna d’Anglès)

M’ha encantat poder formar part d’aquest projecte. Gràcies a totes les activitats d’aquest treball, hem après moltes coses, sobretot a col·laborar en equip. Ens ha aportat l’oportunitat de relacionar-nos amb persones de la nostra mateixa edat però d’una gran varietat de països, i assenyalo això com una de les millors parts. Si tingués l’opció de tornar a participar-hi, ho faria sense dubtar.

JOSÉ IGNACIO ROMERO FERNÁNDEZ (alumne d’Anglès)

Per a mi, participar a eTwinning ha estat una experiència enriquidora per molts motius, com ara fer ús de l’anglès en situacions reals de comunicació. També treballar en coordinació amb joves europeus amb inquietuds similars a les nostres. He tingut l’oportunitat de col·laborar amb els meus companys d’institut preparant les activitats del projecte i fent un ús diferent de les noves tecnologies.

FRANCISCO GÓMEZ LÓPEZ (alumne d’Anglès i d’Esperanto)

Participar al projecte eTwinning va ser increïble. He après moltes coses noves, treballàvem en equip i, el més important, hem conegut molta gent estrangera i ens ho hem passat genial. Hem fet una gran feina i estem molt contents amb tot, espero que algun dia ho puguem repetir, perquè estaria encantat. El millor de tot ha sigut reviure un llenguatge com l’Esperanto, gairebé ja extint, però que mereix que es doni a conèixer. Estic molt orgullós de tot el que hem fet!

ENCARNA CASADO CALDERÓN (representant de l’AMPA)

Per a mi, com a mare, ha estat un plaer col·laborar en aquest projecte, amb el qual hem après a elaborar cupcakes, decorant-les amb el motiu de la festivitat de St. Patrick, patró d’aquell país. La realització d’aquesta activitat m’ha transmès l’entusiasme i la il·lusió dels alumnes participants, en treballar en equip desenvolupant la seva imaginació, paciència i creativitat, passant uns moments inoblidables. Des d’aquí, vull desitjar la meva enhorabona a la professora Marta Fernández Meneses pel seu bon fer, la seva constància i la seva feina diària, que ara es veu recompensada amb el Premi Nacional obtingut. FELICITATS!

ANDRÉS ARROYO CALAMA (tècnic de Turisme de l’Ajuntament de Don Benito)

Per a l’Oficina de Turisme de Don Benito, és una satisfacció tenir un fullet en anglès realitzat per gent tan meravellosa i tan qualificada. La feina que hi van aportar en el seu moment va ser magnífica, i per a la promoció turística de la nostra ciutat, aquest reuneix tots els condicionants de promoció turística que busquen els usuaris estrangers que visiten les nostres instal·lacions.

Esperem comptar amb la seva col·laboració en futures edicions, perquè considerem que aquest tipus de treball és molt productiu per a tots.

 

Premis eTwinning 2015:]
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *