Premi Nacional eTwinning 2019 “Cultural Heritage Trivia”

Premi Nacional eTwinning 2019 “Cultural Heritage Trivia”

“Cultural Heritage Trivia” uneix patrimoni cultural i ludificació, i dona a alumnes i professors l’oportunitat de treballar aquest tema de manera divertida. Com sol passar en molts projectes eTwinning, però, l’objectiu va més enllà del que indica el nom, de manera que darrere el pretext de crear un trivial sobre el patrimoni cultural europeu, que ja seria interessant de per si, hi ha altres propòsits:

  • Experimentar el treball en equip, tant in situ com a distància.
  • Aprendre no sols a buscar, sinó també a verificar i classificar la quantitat immensa d’informació que ens facilita internet.
  • Estimular la creativitat, la iniciativa i l’esperit emprenedor entre alumnes (i professors).
  • Treure l’alumnat de la zona de confort, ajudant-lo a prendre decisions i a resoldre problemes per ell mateix.
  • Ampliar la visió que molts alumnes tenen d’Europa, tot acostant-los a països que no els resulten tan familiars.
  • Millorar la competència digital, aprenent a veure ordinadors, mòbils i tauletes com potents instruments de treball i no només de lleure.
  • Experimentar eines col·laboratives en línia, necessàries per treballar en equips internacionals, i segurament útils en la futura vida acadèmica i laboral.
  • Millorar la competència comunicativa, imprescindible per mantenir el contacte necessari amb tots els companys d’equip.
  • Intentar la col·laboració entre diferents assignatures i apreciar l’educació de manera global.
  • Mirar de treure el projecte de l’aula, buscar la contribució i la participació de pràcticament tota la comunitat educativa.
  • Aprendre compartint i compartir aprenent.

És a dir, una veritable piràmide d’objectius per arribar al cim visible, que seria el nostre trivial físic i digital. Afortunadament, tot aquest treball no ha estat efímer, perquè tots dos productes finals perduraran en el temps i quedaran a la disposició de tothom que els vulgui utilitzar: el trivial físic ha passat al fons de la biblioteca del centre; els jocs digitals són d’ús públic i, per tant, accessibles a tothom a qui li interessi, aquí o a qualsevol indret del món.

El projecte es va realitzar en col·laboració amb els socis grecs, amb qui treballem des de fa anys i que considerem ja part del nostre centre.

 

Maria Vasilopoulou, professora grega al capdavant del projecte a Aharnes, va escriure un dia a Twitter sobre Cultural Heritage Trivia (cito textualment): “I loved this Project!!!! #eTwinning engaged all classes through CulturalHeritageTriviaProject!! Thank you dear #AnabelGarc1a 4 being my eTwinning soul mate. Thank you dear students for your hard work!!

I és que això és el que cal per desenvolupar un projecte eTwinning : molta feina, col·laboració i entesa entre docents i alumnes de dos o més països. En el nostre cas som dos centres de dos estats diferents: el d’Aharnes i el de Laviana. Per això la Maria parla d’“ànimes bessones”: dues professores que entenen l’educació com una cosa global i col·laborativa, on l’aula no es limiti a un espai tancat i “aprendre” no sigui una mera obligació. Aquesta és la idea que ens mou i que ens va permetre crear i desenvolupar Cultural Heritage Trivia, un projecte que va aconseguir la col·laboració i participació d’un munt d’escolars, profes i altres membres de la comunitat educativa, com els nostres conserges, que es van passar hores plastificant targetes i més targetes, per exemple.

“Cultural Heritage Trivia” va permetre als nostres estudiants conèixer moltes coses d’Europa, però també experimentar molts altres aspectes de l’ensenyament-aprenentatge que fins llavors no havien tingut oportunitat de viure. Tots eren nous eTwinners, de manera que van haver d’aprendre a treballar en equips internacionals. No era gens fàcil, no tan sols a l’hora de comunicar-se, sinó també de prendre decisions i resoldre conflictes —que sempre n’hi ha—, aprenent a gestionar l’espera, la incertesa o la diversitat d’opinions de manera cordial i efectiva. Van haver d’entendre que diversos jo han de donar pas a un nosaltres, i que compartint idees i treball s’aconsegueix avançar més i millor, o si més no… de manera diferent.

https://youtu.be/fquj0925np8

El projecte es va desenvolupar al llarg de diverses etapes, en què vam treballar:

  • L’acostament als socis, de manera que els alumnes de tots dos països comencessin a conèixer-se i sentir-se una mica més propers, malgrat la distància.
  • La recerca d’informació, en primer lloc sobre els dos països i, posteriorment, sobre d’altres.
  • La creació i producció dels jocs com a tals, tant el trivial físic com els jocs en línia.
  • La col·laboració i participació d’altres estudiants i professors del centre.
  • La creació d’altres jocs per compartir al vestíbul de l’institut, especialment amb motiu del Dia d’Europa.

Durant tot un curs escolar, alumnes i docents grecs i espanyols vam formar un gran equip. Vam treballar, experimentar, aprendre i riure molt al llarg de tot el procés. A l’hora d’avaluar el projecte, la paraula més repetida a tots dos països va ser “interessant”, seguida de bastant a prop per “exigent”, “divertit”, “creatiu”, “col·laboratiu”… perquè el nostre projecte eTwinning va ser tot això: feina, col·laboració i diversió. Alguns alumnes van reflectir la seva opinió sobre aquest treball col·laboratiu en les següents frases (cito literalment):

  • It’s important to share our work with others.
  • I like – we prepared games because is very interesting to play.
  • They motivate other people too.
  • You learn new things.
  • It is entertaining.
  • Collaborate is good.
  • It helps to learn how to work in group.
  • I think that is a good way to know other cultures.
  • This way everyone can enjoy it.
  • It is very interesting.
  • Preparing something more easily and quickly.
  • Personally, I’d rather work alone but I think with teamwork we got a great result.
  • A great opportunity to work and communicate more often with the other team.
  • It helps everyone improve their imagination by seeing something that they did not think of.
  • It was very interesting to work with other people.
  • I like knowing the opinion of others about my work.
  • I really like sharing our work with other students because they can recommend us what we should change to make it better.
  • We can motivate other people too.
  • Can see what other students have made and collaborate to make something even better.

En vista d’aquestes opinions —i malgrat els errors gramaticals—, queda clar que els alumnes van trobar interessant aquest nou mètode de treball. “Cultural Heritage Trivia” ens va permetre aprendre compartint, jugant i creant. La creativitat, tan necessària per sortir-nos-en en tantes i tantes situacions de la vida, necessita un estímul que la desperti. Molts joves la tenen ensopida, però la participació en projectes eTwinning com “Cultural Heritage Trivia” ens permet obrir-los una porta, presentar-los un camí que costa començar a recórrer, però on a poc a poc es van sentint més segurs, fan passos més ferms i aleshores gaudeixen de tot el trajecte. Com en la majoria dels jocs, la meta és l’objectiu final, però el que realment s’assaboreix és el procés per arribar-hi. Amb aquesta idea va sorgir “Cultural Heritage Trivia” i creiem que ho hem aconseguit.

Rebre els segells de qualitat nacional i europeu primer i, després, el Premi Nacional suposa un estímul per a tots els participants, un reconeixement de les moltes hores de treball dedicades a tirar endavant una idea. Una motivació per continuar experimentant i desenvolupant una metodologia innovadora i gratificant, però també, com bé diuen molts alumnes, també molt demanding. Com a coordinadora d’aquest projecte, no voldria deixar de donar les gràcies a eTwinning per brindar-nos l’oportunitat de treballar d’aquesta forma, a les agències nacionals i europea per valorar la nostra tasca i, per descomptat, a tot l’alumnat i el professorat per fer d’aquest “Cultural Heritage Trivia” una realitat.

Podeu visitar el TwinSpace del projecte al següent enllaç: https://twinspace.etwinning.net/47907

Article redactat per: Ana Isabel García Espina

 

Premios eTwinning 2019 Premios Nacionales Uncategorized
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *