Premi Nacional eTwinning 2019: “Monumental Europe”

Premi Nacional eTwinning 2019: “Monumental Europe”

El projecte “MONUMENTAL EUROPE” van fundar-lo Fina Vendrell Vila, docent del Col·legi Sant Josep de Navàs, i Sophia Kouzouli, de Grècia. Amb socis a França, Polònia i Itàlia, ha guanyat el Premi Nacional eTwinning 2019.

El projecte Monumental Europe es va desenvolupar durant el curs escolar 2017-18, amb motiu de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural 2018. El fet que l’alumnat fos de cinc països i de diferents etapes educatives (cicle mitjà, cicle superior de primària i educació secundària) no va ser cap problema, al contrari: va permetre un enriquiment major, amb les aportacions a les diverses activitats del projecte.

Es tracta d’una iniciativa interdisciplinària, en què el patrimoni i la cultura europeus han tingut un paper destacat, a més de permetre a l’alumnat fer noves amistats que viuen a més de 2000 km. Amb el desenvolupament del projecte, els infants han millorat el seu nivell de comunicació en anglès com a llengua estrangera. Així mateix, han perfeccionat el coneixement d’eines TIC, atès que ha estat capaç de mostrar al Twinspace del projecte tot el material creat i les activitats realitzades.

Desenvolupament del projecte

Amb motiu de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural 2018, vaig tenir la iniciativa de crear un projecte eTwinning amb aquesta temàtica. Gràcies a eTwinning Live, vaig trobar socis interessats a unir-se a la proposta. La sòcia de França, la Cécile, era precisament principiant en eTwinning. Me’n vaig alegrar, perquè com a ambaixadora eTwinning vaig pensar que podria ajudar-la amb qualsevol dubte o necessitat que es presentés pel camí. A títol personal, el seu premi ha estat una gran satisfacció per a mi; per això em sento també una mica premiada.

Els cinc socis es van mostrar des del principi responsables, molt motivats i amb ganes de transmetre el seu entusiasme a tot l’alumnat implicat, i fins i tot a altres docents de l’escola.

A l’alumnat se li va marcar l’objectiu des del principi: coneixerem Europa, els seus monuments, països i gent, d’una forma cooperativa i interdisciplinària. Crearem maquetes, dissenyarem, cantarem, viatjarem amb una mascota i fins i tot traurem el nostre projecte al carrer i transmetrem el valor del patrimoni al veïnat dels nostres pobles i ciutats, mitjançant un concurs públic.

Com és habitual en qualsevol inici de projecte eTwinning, vam començar amb algunes activitats perquè els infants tots dos països comencessin a conèixer-se. La més divertida va ser “Mistery Skype”: en una videoconferència, amb tauletes i mapes a la mà, el nostre alumnat va formular “YES/NO questions” als companys i companyes, sense saber d’on eren. Al final van descobrir-ne el país i la ciutat. Després ells van fer el mateix amb nosaltres.

Hem fet moltes activitats cooperatives al llarg del projecte. Algunes de les més destacades són:

Monumental Europe Calendar 2018, amb la col·laboració al fòrum de missatges relacionats amb el valor del patrimoni cultural. També inclou fotografies de les maquetes dels monuments i països dels centres socis, elaborades prèviament en grups transnacionals.

“Monumental Europe shopping contest”, una de les activitats que més va agradar a l’alumnat. Es tractava d’un concurs sobre monuments europeus, destinat al veïnat dels nostres pobles i ciutats. Els infants van dissenyar pòsters amb cinc dels nostres monuments i els van portar als aparadors de botigues, ajuntaments, etc., juntament amb una urna perquè la població participant hi diposités la solució —la denominació i el país dels monuments—, amb el seu nom i el seu telèfon. El guanyador de cada país va obtenir un premi i un certificat de participació.

“Monumental Europe Hymn”. Vam triar la significativa cançó “Amics per sempre” i, mitjançant l’eina 2.0 meetingwords, cada país en va escriure una estrofa en la seva llengua, a més de la tornada en anglès. Cantar la cançó en sis idiomes diferents, enregistrar-la i fins i tot presentar-la al festival de final de curs va ser una gran experiència.

Mentre el projecte estava en ple desenvolupament, una petita mascota, anomenada ME the red dragon mascot, va començar a viatjar amb la seva maleta, diari personal i alguns souvenirs cap als cinc països participants. Va anar-hi anotant les seves experiències, que incloïen fotografies amb els infants i les vivències més peculiars. Va menjar espaguetis, va jugar amb la neu i fins i tot va anar a ballet amb una amiga de Grècia! Al final va tornar a Catalunya, amb un diari ple d’aventures i històries per explicar.

Finalment, va arribar el moment de demostrar la part més artística i creativa de tot l’alumnat. Es tractava de dissenyar un monument europeu que simbolitzés la unió de tots els països d’Europa i pogués ubicar-se a la plaça central de Brussel·les, com a capital europea. “The Stone Dome”, del col·legi Sant Josep de Navàs, va ser el guanyador, i està en espera que el reprodueixin a mida real i l’emplacin a la capital europea!

Entre els problemes que van sorgir, hi havia els d’horari. En alguns casos, no coincidíem per organitzar videoconferències; a vegades, mentre uns estaven de vacances els altres havien d’esperar. Així mateix, pot costar d’entendre o fer entendre la idea concreta que tenim. Sort que, amb la voluntat i amabilitat de tothom, vam poder arribar sempre a bons acords i a una bona comunicació.

Vam fer-ne l’avaluació l’alumnat, el professorat i fins i tot les famílies. Totes les valoracions compten molt, però la dels escolars sobresurt. Amb el fet que un nen o nena digui “Hard, but very interesting”, “It’s my first eTwinning project, but great!”, “I would like to meet my other partners from other countries”, “Good way to learn” o “I’d like all the pupils to have the opportunity to make an eTwinning project like this” n’hi ha prou per reprendre l’energia i començar amb noves idees!

Beneficis per al centre, el professorat i l’alumnat

Per si mateix, el projecte va permetre internacionalitzar el centre, integrar el projecte en el currículum i treballar el PBL, implicar professorat divers en diferents activitats, aprendre anglès i adquirir eines TIC amb un propòsit important i significatiu.

El projecte s’ha difós considerablement als cinc països: presentació amb l’alumnat al Departament Ensenyament Catalunya, ST Catalunya Central; enviament d’un “EM Calendar 2018” al president Mattarella a Itàlia; exposició en el marc de tallers eTwinning a Pyrgos i Patra, a Grècia, i publicació al diari de Sardenya.

Per saber-ne més…

Si vols conèixer més el nostre projecte, pots visitar: https://twinspace.etwinning.net/44435/home

 

Article escrit per: Fina Vendrell Vila

Font de les imatges: elaboració propia

Premios eTwinning 2019 Premios Nacionales Recomanacions Uncategorized
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *