¿Qué me cuentas? – Qu’est-ce que tu me raContes?

¿Qué me cuentas? – Qu’est-ce que tu me raContes?

¿Qué me cuentas?- Qu’est-ce que tu me raContes? és un projecte eTwinning dut a terme entre dos centres escolars d’Espanya (Saragossa i Peníscola) i un de França (Niça). Els alumnes, d’edats compreses entre els 14 i 17 anys, han treballat de forma col·laborativa, utilitzant com a llengües vehiculars l’espanyol i el francès, utilitzant eines TIC diverses, per abordar la cultura de cada país soci mitjançant els contes tradicionals. Es tracta d’un projecte molt complet en el qual es veu que la comunicació i la col·laboració entre els socis participants ha estat molt constant i això queda reflectit no només en els productes finals, sinó en tot el procés de col·laboració i en la bona atmosfera de treball que es transmet.

Enllaç al TwinSpace del projecte

Lola Sánchez, professora de francès com a segona llengua estrangera a l’IES Alfred Ayza de Peníscola (Castelló), ens explica la seva experiència i les dels seus socis durant el desenvolupament del projecte:

L’objectiu principal del nostre projecte era que havia de ser 100% col·laboratiu, és a dir, que el nostre producte final requerís la col·laboració de tots els alumnes participants per poder aconseguir-ho. Per això vam decidir que el tema central del projecte seria el conte, treballat en totes les seves facetes: adaptacions, invenció de contes, recopilacions de contes clàssics, etc.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Fr1Ou8W1ZVE[/youtube]

Finalment podem dir que els nostres objectius es van complir amb escreix ja que, a més de crear dos contes col·laboratius, un en francès i l’altre en espanyol, els alumnes han demostrat una gran creativitat a l’hora d’inventar, interpretar o adaptar altres contes. Tot el treball col·laboratiu l’hem realitzat amb Google Drive Docs, eina imprescindible per a aquesta mena de projectes en què els alumnes han treballat en grups mixtos internacionals.

Imagen cuentos proyecto ¿Qué me cuentas?

Ha estat una forma diferent d’aprendre la llengua estrangera, posant en context real el que s’aprèn a classe, treballant braç a braç amb els altres, prenent decisions, formant part del grup i sentint-se ciutadans europeus. A més, hem pogut conèixer els nostres socis personalment gràcies a l’intercanvi realitzat, la qual cosa ens ha permès estrènyer aquests llaços d’amistat ja entreteixits a través de les TIC.

Així mateix, els alumnes han participat amb entusiasme a les altres activitats proposades, realitzant vídeos, còmics, teatre, etc.

La participació en un projecte eTwinning reporta nombrosos beneficis per a tota la comunitat educativa; per als alumnes el benefici principal és la motivació, se senten protagonistes del seu propi aprenentatge, obren la ment a noves cultures i fan amics aprenent de manera implícita. Pel que fa al professor, a part de tenir la satisfacció de veure els seus alumnes aprendre i gaudir del que fan, també experimenta un enriquiment tant a nivell personal com professional, compartint la seva experiència docent i aprenent de la dels altres i, per descomptat, millora notablement en el maneig de les TIC. Finalment, el centre s’obre a noves pràctiques docents, a la innovació de l’ensenyament i molts companys que abans no coneixien la plataforma comencen a interessar-s’hi i fins i tot inicien les seves pròpies aventures a eTwinning.

Intercambio alumnos proyecto ¿Qué me cuentas?

Tots els projectes realitzats ens serviran per a futurs nous projectes, ja sigui adaptant les activitats o reutilitzant-les a les nostres classes i, evidentment, serviran com a model perquè altres docents creïn els seus propis projectes.

Per a mi, personalment, aquest reconeixement ha estat molt gratificant, una recompensa a tantes hores d’esforç i dedicació, i em motiva per seguir treballant en nous projectes eTwinning.

Lola Sánchez, professora de francès segona llengua estrangera a l’IES Alfred Ayza de Peníscola (Castelló)

A continuació, us incloc l’opinió de les meves companyes de projecte:

“Aquest projecte ens ha permès seguir progressant en el camp dels projectes eTwinning ja que hem pogut complir els nostres requisits principals: induir la màxima col·laboració entre els alumnes de diferents països perquè es comuniquin entre si realitzant tasques comunes, i que vagin coneixent-se millor, confrontant la seva manera de pensar i de treballar amb els altres, desenvolupant una forma de ser més oberta, tolerant i flexible. També complim un objectiu cultural descobrint tant la dimensió universal dels contes com l’expressió dels particularismes regionals i nacionals. A més, aquest projecte ha permès que els alumnes deixessin volar la imaginació i la creativitat i que adquirissin un millor domini de les eines numèriques dins del marc escolar. El balanç ha estat, doncs, molt positiu per a tots, ja que ens ha permès millorar en molts aspectes tant des del punt individual com acadèmic.”

Valérie Poussigue, professora de castellà, llengua estrangera a l’institut H. d’Estienne d’Orves, Niça, França.

“Em queda poca cosa per afegir al que ja han expressat les meves companyes de projecte. Realment ha estat una oportunitat única per continuar aprenent junts en col·laboració. Ha deixat un excel·lent regust que ens fa voler continuar en el treball col·laboratiu i per projectes. Enriquidor per a alumnes i professors. Una experiència 100% recomanable per a tots els professionals de l’educació.”

Teresa Martín, professora de francès llengua estrangera al CES San Valero de Saragossa.

I per acabar, l’opinió d’una alumna:

“Els projectes com aquest no deixen de sorprendre’t cada dia. Sempre que entres a classe és un món nou, perquè no saps què faràs aquell dia. Coneixes gent, crees amistats i connexions, que no saps el futur, però qui em diu que no acabaré treballant a l’estranger… També aprens una altra forma de treballar i de fer servir les noves tecnologies, però crec que el més important és el nou vocabulari que aprens. Generalment, a les classes acostumes a aprendre paraules formals, però mitjançant les converses que tens amb els companys francesos, en aquest cas, aprens vocabulari col·loquial, que és el que veritablement utilitzes quan vas a França, ja sigui de vacances o per viure-hi. El treball en col·laboració al principi és una mica costós, perquè no hi estàs acostumada, però de seguida agafes el ritme. El veritable problema el vaig tenir a utilitzar la tecnologia, perquè la veritat és que no és el meu punt fort, però amb esforç, cada dia sóc millor (hahaha). La visió que tens d’Europa, canvia totalment, perquè tens menys por a l’hora d’embarcar-te en noves aventures a l’estranger. Gràcies a plataformes com en aquest cas eTwinning, Europa es converteix en un continent tan familiar que sembla que encara siguis a casa”

Victoria Debernardi, 1r Batxillerat IES Alfred Ayza.

Premis eTwinning 2015:]