Rúbrica per a un projecte de qualitat: 5. Ús de la tecnologia

Rúbrica per a un projecte de qualitat: 5. Ús de la tecnologia

Per a la immensa majoria dels docents, eTwinning s’identifica amb tecnologia. En efecte, l’activitat en els diversos nivells de la plataforma es basa en l’ús d’eines tecnològiques. No obstant això, no hem d’oblidar que eTwinning és, per sobre de tot, un programa educatiu.

La tecnologia té un paper important, però només com a instrument, com un mitjà per assolir els objectius didàctics que ens hàgim plantejat. L’important en un projecte eTwinning no són les eines que s’utilitzen, si són més o menys complexes, sofisticades o innovadores; allò realment important és com s’utilitzen, si ajuden a assolir els objectius, si faciliten la col·laboració i la creativitat, si s’han utilitzat de forma original.

Normalment, dissenyem un projecte i les seves activitats a partir de les eines que coneixem: si sé utilitzar –per exemple– Power Point, plantejo una activitat en la qual l’objectiu sigui donar alguna informació en aquest format. No obstant això, encara que sigui l’enfocament més comú, és erroni: planificar un projecte a partir de les eines que coneixem pot suposar una limitació significativa. Fem-ho a l’inrevés: “Què vull aconseguir en aquesta activitat?” “Com vull organitzar la feina dels alumnes: parelles, grups, individual?” “Com m’agradaria que compartissin els resultats?” Quan hàgim decidit les respostes a aquestes preguntes, i no abans, busquem les eines que puguin servir-nos; amb gairebé total seguretat, existeixen i tenen versions gratuïtes que ens permetran experimentar. D’aquesta manera, no limitarem el nostre projecte al que sabíem amb antelació; ampliarem els nostres coneixements sobre eines i aconseguirem fer un projecte més eficient des del punt de vista educatiu.

Davant d’aquesta proposta sorgeix el dubte d’on podem buscar les eines que necessitem. Sabem que existeixen, però quines són? on són? com buscar-les? Per començar, tenim grups d’alumnes que dominen i se senten motivats per algunes eines que els docents no coneixem; preguntem-los-ho a ells. Segur que ens poden oferir suggeriments. Per descomptat, tenim també altres companys. No es tracta de trobar algú que conegui més eines que jo; n’hi ha prou a trobar algú que domini una eina que jo no conegui, alguna cosa per afegir al meu equipatge digital. Per descomptat, tenim Google (o qualsevol altre motor de recerca); si fem les preguntes correctes, tindrem les respostes adequades. Per començar per algun lloc, podem proposar-te lallista d’eTwinning a List.ly. Si filtres amb l’etiqueta “Eines” trobaràs recursos interessants. Pots trobar una llista més àmplia en aquest Symbaloo realitzat de forma col·laborativa per diversos ambaixadors eTwinning. Com a últim exemple d’on buscar, “ICT4U“, un projecte eTwinning que tracta precisament sobre com fer servir diverses eines a l’aula. És del 2009, però segueix sent perfectament vàlid i val la pena fer-hi una bona ullada.

Finalment, si estem parlant de l’ús, no tot és qüestió d’eines. Hem d’educar els nostres alumnes (i educar-nos nosaltres mateixos) en l’ús correcte d’internet, en com i què comunicar: la privadesa, la seguretat de les dades, el respecte als drets d’autor i de reproducció, l’ús de materials amb llicència Creative Commons o les normes de comportament bàsiques en la comunicació en línia són també aspectes que cal cuidar en els nostres projectes. A continuació tens els diferents descriptors de qualitat del criteri “5. Ús de la tecnologia”:

0. No existeix cap interacció i no es comparteix res. No s’utilitza ni el TwinSpace ni cap altra eina.

1. Escassa utilització d’eines comunicatives com ara el TwinSpace o altres.

– Els alumnes no estan donats d’alta al TwinSpace o altres eines.

– Els documents elaborats pels alumnes i docents no s’emmagatzemen al lloc adequat.

– No existeix una distribució de la feina. Un docent s’ha encarregat de publicar tots els missatges en els blogs, per exemple.

– Quan es mostra informació, no es tenen en compte aspectes relatius a la seguretat a Internet com ara: no publicar fotos dels alumnes, llistes amb els seus noms, imatges o música amb copyright, etc.

2.   – Només alguns alumnes estan donats d’alta al TwinSpace o altres eines.

– S’han utilitzat algunes eines comunicatives o del TwinSpace: eines bàsiques per a intercanvi d’informació (textos, fotos i possiblement videopresentació d’imatges).

– No totes les entrades són produccions autèntiques dels alumnes (per exemple, documents que contenen informació copiada directament d’Internet).

– Existeix certa consciència sobre aspectes relatius a la seguretat; per exemple, els alumnes no són identificables, però no hi ha preocupació sobre assumptes de copyright en imatges, música…

3.     – S’utilitzen algunes eines de comunicació del TwinSpace.

– S’utilitzen blogs comercials però no s’ha tingut en compte la publicitat en aquests.

– S’utilitzen eines creatives per a l’intercanvi entre alumnes.

– Es creen documents amb software per presentacions, vídeo, etc.

– Existeix certa consciència sobre aspectes relatius a la seguretat; per exemple, els alumnes no són identificables; s’han tingut en compte aspectes relatius al copyright de la música i imatges utilitzades però no en tots els casos.

4.     – S’utilitzen eines de comunicació del TwinSpace o externes.

– S’utilitzen blogs comercials sense publicitat en els quals es veu un alt grau de participació per part de TOTS els alumnes implicats en el projecte.

– S’utilitzen eines creatives per intercanviar informació.

– Es produeixen documents multimèdia amb el software apropiat, edició de vídeo…

– S’utilitzen wikis…

– Existeix consciència plena sobre aspectes relatius a la seguretat; per exemple, els alumnes no són identificables; es tenen sempre en compte aspectes relatius al copyright de la música i imatges utilitzades.

5. Igual que en el punt anterior, però a més s’ha dut a la pràctica amb un ús especialment intel·ligent i creatiu per part dels alumnes.

Si vols veure un exemple especialment bo i recent de l’ús de les TIC, et recomanem AIMS (Alternatives for Innovative Math Study), de la professora Valentina Cuadrado, de l’IES Alonso de Madrigal, a Àvila, Premi Nacional eTwinning 2015.

Font de les imatges: SNA eTwinning.

Reconocimientos eTwinning
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *