Tomo la palabra

Tomo la palabra

Tomo la palabra és un projecte eTwinning realitzat entre centres escolars de França, Itàlia, Anglaterra, Turquia i Espanya. Es treballa fonamentalment la competència lingüística de l’alumnat participant usant l’espanyol com a llengua vehicular. Les activitats realitzades en col·laboració amb els centres socis reflecteixen uns resultats més que satisfactoris, fet que ha incrementat la motivació de l’alumnat, ha propiciat el treball de les competències claus i el treball en equip en agrupacions internacionals. A més, subratllem la bona difusió del projecte a través de la web del centre escolar i a través de les xarxes socials com Facebook i Twitter. El docent Juan Fco. Peñas Viso, coordinador al centre escolar CPEIP San Babil (Navarra), ens descriu com han viscut aquesta experiència i com n’és d’important fer equip i donar-se suport en els projectes eTwinning.

El projecte va ser dissenyat per treballar la competència lingüística amb l’alumnat participant, tant en la comprensió com en l’expressió oral i escrita. Vam utilitzar l’espanyol com a llengua vehicular del projecte. Per a uns es va tractar de la seva llengua materna i per a altres d’una llengua estrangera. Hi va participar alumnat i professorat de França, Itàlia, Anglaterra, Turquia i Espanya. Col·laborant entre tots, el procés d’ensenyament-aprenentatge va resultar més motivador i significatiu.

Mapa de socios

Els objectius que ens vam plantejar al principi es van anar aconseguint al llarg del projecte:

  1. Comunicar-se amb alumnat d’altres països i interessar-se pels seus gustos i formes de vida per potenciar la dimensió europea”. Amb aquesta finalitat, vam portar a terme videoconferències i vam utilitzar el fòrum del TwinSpace, principalment.
  1. Expressar-se oralment i per escrit adequadament, tenint en compte les característiques de les diferents situacions de comunicació”. Vam treballar diferents tipus de text que van anar presentant en les diferents produccions escrites.
  1. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i diferents eines web 2.0 amb la finalitat d’obtenir informació i de presentar les diferents produccions”. Vam utilitzar diferents eines TIC i web 2.0 per poder realitzar les activitats de manera col·laborativa entre els grups de nacionalitats mixtes.
  1. Treballar de manera col·laborativa amb els companys de classe i amb els dels centres associats”. No només es va dur a terme un treball de grup entre l’alumnat de classe, sinó que també es van realitzar activitats col·laboratives amb la resta de companys dels centres associats.
  1. Millorar la competència lingüística en l’alumnat a través del desenvolupament de les activitats del projecte”. Cada alumne va millorar el seu nivell de competència lingüística a través de les activitats proposades, tant escrites com orals, aprenent a expressar-se a través dels diferents tipus de textos treballats.

El fet que l’alumnat fos de cinc països diferents i de diferents etapes educatives no va ser cap problema. Al contrari, va permetre un enriquiment més gran amb les aportacions en les diferents activitats del projecte. A Espanya, l’alumnat del CPEIP San Babil d’Ablitas era del Tercer Cicle de Primària (10-12 anys), mentre que a França (col·legi Voltaire de Saint-Florent-sur-Cher i col·legi Gounod de Saint-Cloud), Itàlia (IC de Borgoricco) i Turquia (Isik Okullari d’Istanbul) va ser alumnat d’Educació Secundària (12-14). El d’Anglaterra (Midfield Primary School d’Orpington, Kent) era de Primària i, encara que la seva incorporació va ser tardana, van participar satisfactòriament en algunes de les activitats del projecte.

tomo_la_palabra_comic

Es van dur a terme videoconferències entre l’alumnat, i alhora la resta de companys usava el xat i els fòrums del TwinSpace. Ens hauria agradat més interacció entre ells, però les diferències d’horari escolar i de calendaris no van possibilitar més oportunitats.

La participació de tots els socis del projecte va ser excel·lent, des de la planificació i coordinació entre el professorat a través de les videoconferències fins a l’execució de les activitats per part de l’alumnat. Les diferents fases del projecte van permetre treball individual, en petits grups de classe i en grups de nacionalitats mixtes. Com a resultats del projecte ens vam trobar amb les diferents produccions lingüístiques realitzades, l’ús apropiat de les TIC i de les eines web 2.0 per dur a terme les activitats, l’aprenentatge basat en projectes (ABP) i la major conscienciació de la dimensió europea en tenir companys d’altres països europeus. D’aquesta manera, el projecte va complir amb els quatre principis bàsics del programa eTwinning.

Principios básicos_eTwinning

Al meu centre escolar vam dur a terme una coordinació interna entre els tutors del Tercer Cicle d’Educació Primària per integrar el projecte dins de la nostra programació de l’àrea de Llengua Castellana. Per tant, vam formar un equip docent eTwinning que va permetre la participació de tot l’alumnat del cicle i que va resultar de manera molt satisfactòria.

El major benefici va ser la motivació de l’alumnat amb la participació en un projecte eTwinning. Com a mestres, ens va permetre millorar les estratègies metodològiques tenint en compte les aportacions dels nostres socis i ens va fer ser més creatius proposant tasques per a un alumnat amb edats i destreses lingüístiques diferents. Per a l’alumnat, el fet de treballar en un projecte amb companys d’altres països els va facilitar la concepció de ciutadania europea i els va fer veure les coses des d’altres perspectives, compartint espais i col·laborant en produccions finals.

https://twinspace.etwinning.net/662/home

Els materials elaborats al llarg del projecte poden servir com a exemple dels diferents tipus de textos treballats i que estan dins del currículum de l’àrea de Llengua. L’ús creatiu de les diferents eines web 2.0 per dur a terme les activitats col·laboratives entre l’alumnat pot oferir als docents idees per executar els seus projectes eTwinning. De la mateixa manera, l’organització del TwinSpace com a lloc preferent de difusió de la feina feta pot ajudar a estructurar i donar-li un ús més gran en altres projectes.

Periodico_Tomo_la_palabra

Encara que en altres ocasions el Premi Nacional requeia només en el coordinador del projecte, en aquesta ocasió, som dos professors els afortunats, Pedro Pablo Lucena Redondo i Juan F. Peñas Viso. Per al primer ha suposat el seu primer premi d’àmbit nacional i ha vist reconeguda, amb una gran alegria, la seva feina a l’ombra. Per a mi, que ja he rebut diversos premis, segueix sent un gran estímul per continuar planificant i oferint projectes tan motivadors i, com aquest, tan ben valorats, malgrat que cada vegada hi ha més projectes eTwinning de qualitat, la qual cosa ens fa sentir-nos més orgullosos encara de la feina feta. Des d’aquí ens agradaria a tots dos dedicar aquest premi a la nostra companya de cicle M. Jesús Escribano Ayensa, qui també va participar amb el seu alumnat en el projecte i que està de baixa. Enhorabona i molts ànims!!!

Sempre he pensat que un alt percentatge de l’èxit d’un projecte eTwinning es troba en els socis que hi participen. Per això he demanat als meus estimats i admirats companys de projecte que prenguin la paraula i escriguin les seves impressions. Gran equip!!!

planificación_Tomo_la_palabra

  • Isabelle Gry (col·legi Voltaire de Saint-Florent-sur-Cher de França):

“Encantada de prendre la paraula per parlar del nostre projecte que va ser, tant per a mi com per als meus alumnes, una aventura molt enriquidora. Tomo la palabra no va ser el meu primer projecte, però sí la meva primera experiència amb diversos socis i amb grups d’alumnes molt més nombrosos, de diferents nivells lingüístics i edats. Al principi em van sorgir dubtes però vaig confiar en el Juan, en la seva àmplia experiència i gran entusiasme. Vaig aprendre moltíssim amb ell sobre planificació i col·laboració, però també sobre organització del TwinSpace, ús d’eines i li ho agraeixo un munt.

Des del punt de vista dels alumnes, el projecte va significar també una multitud de beneficis. Primer, es va obrir la meva aula a Europa: els alumnes es van adonar, en el seu primer any d’aprenentatge de l’espanyol, que la llengua és abans de res un mitjà de comunicació entre persones i que l’idioma, la distància i la cultura no són una barrera per fer-se amics d’altres països i aprendre coses noves junts.

D’altra banda, es va proposar en el projecte una sèrie d’activitats molt atractives i estimulants amb una gran varietat d’eines TIC que van fomentar la participació activa dels alumnes, així com la seva creativitat. Així successivament es van transformar en dibuixants, periodistes, cuiners, guies turístics… divertida manera de millorar i ampliar la comunicació en la llengua estrangera al costat dels seus companys europeus.

No només van usar les TIC i van aprendre els continguts de l’assignatura, cultura, sinó que van desenvolupar també una sèrie de competències transversals molt importants per al seu futur. Amb els grups de nacionalitat mixta, van aprendre a treballar en equip en totes les tasques, veient la importància i el paper que cadascun té en la realització del projecte, a ser tolerants amb la diversitat d’idees i opinions que cadascun pot aportar.

Els resultats del projecte han estat molt positius, i no només es veuen en l’autoavaluació i avaluació del projecte que van realitzar els alumnes, es van observar a classe quan se’ls veia feliços, entusiastes i motivats realitzant les activitats, satisfets amb la feina feta, quan van ser ells mateixos els que van preguntar al final del curs si farien un altre projecte, o quan van superar la dificultat de parlar en públic per presentar el projecte als seus companys i famílies.

El que també valoro molt en el projecte és la comunicació amb els socis, que ha estat excel·lent, ens hem ajudat mútuament i hem compartit idees. Més que socis som un equip, un equip d’amics que continuen treballant junts, gaudint amb la meravellosa metodologia que ens facilita eTwinning. Gràcies companys, gràcies eTwinning!”

  • Vanessa Gisbert (col·legi Gounod de Saint-Cloud de França):

“Prenc la paraula per donar les gràcies als meus socis i, en particular, al Juan i el Pedro, que em van acollir primer en aquest projecte. Amb ells, el meu alumnat i jo vam aprendre moltíssim. Aquest projecte va ser una aventura extraordinària. Primer, és clar, per a l’alumnat els beneficis van ser nombrosos des del punt de vista lingüístic, cultural, però també des del punt de vista humà.

Gràcies a eTwinning, Europa va ser més que una paraula, els alumnes van poder experimentar el que era la ciutadania europea. Amb les tasques col·laboratives i els intercanvis culturals en les diferents activitats, van prendre consciència que la joventut dels diferents països tenia molt en comú, però també amb altres tasques com la de les festes, per exemple, van conèixer costums que no sospitaven. Va ser una obertura cultural formidable.

Moltes vegades els alumnes pensen que el que estudien està molt allunyat de la seva vida quotidiana i és una mica avorrit. Però amb el projecte Tomo la palabra van comprovar que la llengua que estaven aprenent permetia aquesta comunicació, però que també necessitaven competències transversals per poder dur a terme les activitats. Super chef va ser un gran moment per a ells, per exemple, quan van haver de fer a casa una recepta d’un altre país i no només els alumnes van gaudir d’aquesta tasca, sinó també les seves famílies. Com ho mostra l’avaluació, aquesta aventura els va encantar, l’intercanvi amb tants països, l’ús de les TIC, el treball col·laboratiu entre països però també entre alumnes de la classe va crear una gran solidaritat dins de l’aula.

També va ser una experiència inoblidable per a mi. I ara us parlaré dels meus socis, sense ells és clar que el projecte no hauria existit. Són molt generosos, en particular el Juan i el Pedro, i tenen molta paciència. El Super Juan, com li diu Sara, responia a qualsevol hora quan un de nosaltres tenia un problema tècnic. Coneix un munt d’eines, sempre en cerca de noves, i té unes idees fantàstiques. Som més que socis, som un equip, cuidem els uns dels altres, quan un té un problema els altres intentem ajudar-lo. Per comunicar-nos, utilitzem les videoconferències, el correu electrònic, WhatsApp, alguns Twitter.

Penso que el que ens uneix és la idea que l’ensenyament ha d’evolucionar, el saber no ha de quedar-se dins de l’aula, les noves tecnologies ens permeten revolucionar els nostres mètodes i oferir als nostres alumnes una visió més àmplia del món i dels coneixements. Però tampoc hauria estat possible sense el programa eTwinning; el fet que sigui una institució oficial europea ens ajuda molt i ofereix als pares una seguretat amb el TwinSpace, els segells i els premis motiven molt l’alumnat.

Acabaré donant les gràcies als meus alumnes, pel seu entusiasme i la seva feina excel·lent en aquest projecte.”

  • Sara Terrassan (IC de Borgoricco d’Itàlia):

“Jo també prenc la paraula per agrair als companys la gran feina i, per descomptat, expresso el meu agraïment als meus alumnes, que hi van participar amb fervor. El projecte va ser inicialment dissenyat de manera que es pogués treballar amb els continguts i les competències lingüístiques que es desenvolupen normalment en una classe d’ELA de nivell A1/A2; per això va ser molt fàcil enganxar els meus alumnes i organitzar el treball. L’espanyol és la segona llengua estrangera que estudien i només van començar dos anys abans amb dues classes setmanals. Van tenir la possibilitat d’utilitzar l’espanyol per expressar-se amb col·legues europeus i això va motivar el seu aprenentatge. A més, van poder explicar alguna cosa sobre la seva realitat amb receptes tradicionals i notícies locals, de vegades van aprendre alguna cosa nova sobre el seu territori sols per poder-ho explicar als col·legues del projecte. Això per a mi va ser l’èxit més gran: que els alumnes volguessin aprendre per poder comunicar.

L’ajuda constant entre els professors, sobretot del nostre Super Juan, i l’entusiasme dels alumnes per estudiar delectant-se van marcar la gran diferència que té aquest projecte respecte d’altres que vaig completar durant els anys passats.

Pedro i Juan, gràcies per compartir el vostre molt merescut guardó!”

  • Beril Tapkan (Isik Okullari d’Istanbul de Turquia):

“Participar en el projecte Tomo la palabra va ser un plaer no només per a mi i també per als meus alumnes. He d’emfatitzar que vam aprendre molt. Tomo la palabra va ser el segon projecte que vaig fer a eTwinning, però va ser una experiència totalment diferent. Vaig tenir dubtes sobre la combinació del projecte amb el meu pla d’estudis. Amb el suport dels companys d’eTwinning ho vaig fer ràpidament i de manera senzilla. Amb el projecte vaig tenir l’oportunitat d’ensenyar als meus alumnes que hi ha un món fora de l’escola en què la gent parla espanyol en diferents nivells. Van guanyar fluïdesa i es van motivar amb la preparació dels vídeos, les guies turístiques, etc.

Els meus alumnes tan sols tenien el coneixement d’espanyol com a llengua estrangera que van adquirir durant el seu primer any de l’aprenentatge. Malgrat això, es van esforçar per conèixer els seus socis d’Espanya, França, Itàlia i Anglaterra.

Emprar les TIC a l’aula va ser una bona oportunitat per millorar els meus coneixements i es va convertir en una experiència més enriquidora que un seminari.

El projecte va ser el gran treball en equip per a mi. Durant el projecte vaig sentir com si els meus companys i jo treballéssim a la mateixa escola però en campus diferents. Tomo la palabra va acostar els continents i les idees.

Gràcies per tot, companys! Gràcies Tomo la palabra!”

  • Miguel Santillán (Midfield Primary School d’Orpington, Kent, d’Anglaterra):

“Prendre la paraula a eTwinning ha estat una de les experiències d’aprenentatge més integrals que he tingut. Com a facilitador, el meu aprenentatge em va portar a conèixer i utilitzar eines TIC i web 2.0 que van enriquir el meu horitzó de pràctica docent. Les comunicacions freqüents entre els professors i els alumnes van despertar la meva inquietud i coneixement entorn del que passa a les aules en altres països europeus en estratègies d’ensenyament i aprenentatge. La retroalimentació i l’evidència en l’aprenentatge dels alumnes participants al programa van ser extraordinàries, ja que tant els alumnes com l’aprenentatge de l’espanyol van ser el centre del projecte i el motor que el va impulsar a l’èxit que avui se li reconeix. Malgrat que aquesta era nostra primera experiència a eTwinning i tot i ser un projecte al qual ens vam incorporar en la part final, la professionalitat dels col·legues i la motivació de l’alumnat participant ens va conduir a progressar i aprendre constantment. No tinc el mínim dubte que Tomo la palabra va ser un aprenentatge significatiu i integral per tots aquells que hi vam participar.”

  • Pedro Pablo Lucena Redondo (CPEIP San Babil d’Ablitas, Navarra, d’Espanya):

“Treballar mitjançant aquesta mena de projectes col·laboratius no només resulta eficaç per millorar l’ús de les diferents llengües que utilitzem en el nostre entorn europeu, sinó que a més ens permet inserir a l’aula, i per tant al currículum, l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

Aquesta mena de projectes multidisciplinaris permet conjuminar els diferents continguts de les diverses assignatures/àrees, a més de la col·laboració amb altres nens/es, i dur a terme d’aquesta manera un aprenentatge més significatiu i enriquidor. Aquesta forma de treballar amb l’alumnat, més encara si ho fas en la seva llengua natal, fa que aquest sigui protagonista del seu aprenentatge i que sigui professor dels seus propis companys d’aula i, sobretot, dels altres socis europeus. Per tot això, crec que és una magnífica manera d’aprendre, conèixer i prendre consciència de la nostra presència i pertinença a Europa, així com donar a conèixer el nostre idioma als altres i aprendre a valorar-lo més, si és que això és possible.”

[youtube]https://youtu.be/Lt04oxI7GIc[/youtube]

Vídeo realitzat pels socis d’altres països per felicitar-nos pel premi

Moltes gràcies a tots els que heu participat en aquest projecte, docents i discents, i a tots aquells qui ens heu donat suport i animat des de fora, assessors, famílies, ambaixadors i eTwinners en general. Visca eTwinning!!!

Premis eTwinning 2015:]