Cuido mi entorno
Título del projecte: Cuido mi entorno
Coordinador del projecte: Juan F. Peñas Viso
Centre: CEIP San Babil (Ablitas, Navarra)
Categoria d’edat: de 4 a 11 anys
Enllaços als materials del projecte: TwinSpace del projecte
Cuido mi entorno és un projecte eTwinning que pretén analitzar la conducta dels alumnes i de les seves famílies pel que fa al seu entorn, i reflexionar sobre les mesures que cadascú pot prendre per millorar el medi ambient. Les activitats proposades han contribuït a la reflexió, la crítica i la presa de consciència dels alumnes pel que fa al medi ambient. Juan F. Peñas Viso, coordinador del projecte al CEIP San Babil ens relata aspectes de desenvolupament del projecte.
“El projecte eTwinning Cuido mi entorno tenia la finalitat d’analitzar la conducta de l’alumnat i de les seves famílies pel que fa al seu entorn i reflexionar sobre les mesures que cadascú pot prendre per millorar el medi ambient.
A través de l’enquesta inicial i final es van poder conèixer les diferents maneres en què l’alumnat dels diferents centres es relacionava amb el seu entorn, així com els canvis que van tenir lloc en el seu comportament després del desenvolupament del projecte. Amb les Propostes de millora derivades de l’enquesta inicial, l’alumnat va començar a incrementar la responsabilitat cívica que es va veure potenciada amb les activitats realitzades en les fases Predica amb l’exemple, La teva veu és la teva força i Comicnicant, on es va treballar de manera col·laborativa i es van compartir les idees per millorar el medi ambient partint del nostre entorn, utilitzant l’espanyol com a llengua comuna del projecte, fet que ens va permetre treballar la competència lingüística en cadascun dels països segons les necessitats de cadascú.
La major dificultat del projecte va ser trobar temps comú per poder realitzar videoconferències amb tots els grups participants. Això es va suplir amb la participació en diferents fòrums i en alguna quedada al xat del Twinspace. Els diferents calendaris escolars també ens van ocasionar més treball de coordinació ja que, encara que les activitats s’havien planificat amb flexibilitat en el temps, alguns centres van acabar les seves classes abans de finalitzar l’última part del projecte. El fet de ser cinc països participants va permetre que l’absència temporal d’algun d’aquests no afectés el desenvolupament del projecte.
La participació de l’alumnat i professorat integrants del projecte va ser molt satisfactòria. Atès que el professorat dels altres països ensenyava espanyol, no van comptar amb altres companys dels seus centres. En el meu cas, el projecte es va integrar a l’àrea d’Educació per a la ciutadania que impartia en dos grups del meu col·legi, per la qual cosa tampoc va ser necessària la participació d’altres docents. Sí que es va mirar d’implicar les famílies de l’alumnat a través d’ells mateixos, col·laborant en les respostes d’algunes preguntes de l’enquesta i ajudant en la realització d’algunes activitats. Ens hagués agradat implicar-hi més l’ajuntament de la localitat o altres entitats, però el temps amb el qual comptàvem per al desenvolupament del projecte no ens va permetre fer més. Això sí, una vegada finalitzat el projecte, es va fer una jornada de difusió per a l’alumnat i professorat del col·legi en una sessió i per a les famílies, exalumnes i públic en general en una altra.
No és la primera vegada que al meu centre hi ha un premi nacional per un projecte eTwinning, i el fet d’haver-ho compartit en una jornada de difusió prèviament ha permès entendre millor el reconeixement de la feina feta i s’ha vist incrementat el sentiment de satisfacció de pertinença a la nostra comunitat escolar, atès que, novament, el CP San Babil d’Ablitas (Navarra) és als mitjans de comunicació per un premi nacional eTwinning.
Però el millor resultat i benefici segueix sent la motivació de l’alumnat amb la participació en un projecte eTwinning. Com a mestre, m’ha permès millorar les estratègies metodològiques tenint en compte les aportacions de les meves sòcies, i m’ha fet ser més creatiu a l’hora de proposar tasques per a un alumnat en diferents edats i etapes educatives. Per als meus alumnes, el fet de realitzar un projecte amb companys d’altres països els ha facilitat la concepció de ciutadà europeu i els ha fet veure les coses des d’altres perspectives, des d’altres entorns amb uns punts en comú i altres de diferents.
Els materials elaborats (textos, fotografies, vídeos, eslògans, còmics…) ens han resultat útils per donar a conèixer la feina feta en la jornada de difusió del projecte i, sobretot, per potenciar en l’alumnat participant (i en el present en la difusió) un canvi de comportament cap a millor en la cura del nostre entorn més proper.
Com he comentat abans, no és el meu primer premi nacional, però és el que més satisfacció i alegria m’ha donat pel fet d’haver estat triat entre nombrosos projectes amb segell de qualitat, desenvolupats tots ells per professors molt competents que incrementen encara més el valor d’aquest premi. Sens dubte, aquest reconeixement em dóna més impuls i il·lusió per seguir desenvolupant més projectes eTwinning amb el meu alumnat i amb altres professors del centre i, a més, m’ajudarà a continuar difonent eTwinning com a ambaixador que en sóc.”
Font de les imatges: TwinSpace del projecte Cuido mi entorno
Projectes destacats
Me ha parecido muy interesante este Proyecto, tanto desde el punto de vista pedagógico como el de colaboración entre Centros y con resultados estupendos a nivel de impacto entre los alumnos, padres y profesores. Enhorabuena y ánimo para seguir así…!