¡Química hasta en la sopa!

¡Química hasta en la sopa!

Us presentem el projecte ¡Química hasta en la sopa!, guanyador als premis europeus 2016 en la categoria de Llengua Espanyola, que patrocina el MECD. Un bon exemple a l’etapa d’Educació Secundària de treball en col·laboració en el qual es combina ciència i cuina. Els alumnes, en agrupacions internacionals, intercanvien receptes de la gastronomia nacional i relaten i filmen experiències personals en la realització d’aquests plats. L’aspecte més original del projecte és que en aquest intercanvi també hi adjunten un problema de química relacionat amb la recepta. D’aquesta manera, els socis han de resoldre l’enigma científic aplicant principis de la ciència als plats. Finalment, comparteixen resultats en un llibre digital comú. Les sòcies fundadores del projecte Angela Lupo (Liceo Linguistico Isabella d’Este, Tívoli, Itàlia) i Carmen Hernández (Lycée Chrestien de Troyes, Troyes, França) ens expliquen com van gestar la idea de projecte i l’impacte en cada centre escolar.

La nostra idea amb el projecte Química hasta en la sopa era que els nostres alumnes desenvolupessin diverses competències dins del marc d’un projecte europeu interdisciplinari i col·laboratiu. Per aconseguir-ho, teníem com a meta l’elaboració d’un llibre de videoreceptes amb comentaris, fotos i sobretot amb l’explicació d’alguns fenòmens físics i químics que es produeixen en dur a terme les receptes.

Així doncs, els objectius principals que ens vam proposar i que vam aconseguir amb dues classes de 4t, una italiana i l’altra francesa, van ser els següents:

  • Desenvolupament de competències lingüístiques com ara comprendre les instruccions donades per dur a terme una tasca específica i també descriure i explicar oralment un procediment relativament complex.
  • Desenvolupament d’algunes competències científiques a partir d’un qüestionament simple i relacionat amb una activitat quotidiana com la cuina.
  • Desenvolupament de la capacitat de treball en autonomia i en equip.
  • Una major destresa en l’ús de les TIC gràcies als vídeos que van dur a terme, a les aplicacions emprades per presentar-se, així com al treball d’interacció en la plataforma e-Twinning i a tota mena de cerques a Internet.

recetario proyecto química hasta en la sopa

El projecte, que va durar tres mesos, es va desenvolupar de manera general, d’acord amb el que havíem previst. Ens sembla que va ser un gran encert formar grups de treball: parelles nacionals i després grups binacionals, ja que sense això no hauria estat possible aconseguir un treball col·laboratiu en interacció. Per a molts alumnes, era la primera vegada que treballaven en equip en un projecte llarg. Amb tot, en general els nois i noies van respectar els terminis que els vam donar en cada etapa del projecte. Vam treballar amb bon ritme excepte en certs moments en què es va alentir tot a causa dels diferents calendaris escolars.

Un altre encert va ser realitzar una gran part de la feina a casa dels alumnes, a la cuina, i per tant comptar així amb la implicació indirecta dels pares. Va ser una manera d’apropar-nos-hi, també.

Pel que fa a les TIC, no va ser difícil l’ús les aplicacions, sobretot a l’institut italià, ja que en ser una classe d’experimentació IPAD ja les coneixien. A França, malgrat algunes dificultats tècniques que vam tenir a la sala d’informàtica, vam aconseguir acabar a temps.

Sense cap dubte, el projecte va ser molt ben acceptat des del principi pels alumnes. La idea d’enviar receptes i preguntes científiques en forma de vídeo a alumnes d’un altre país els va encantar. A més, els va semblar molt divertit gravar-se a la cuina. L’entusiasme es va mantenir intacte a l’hora de rebre les videoreceptes dels socis, ja que calia tornar a la cuina i, de manera lúdica, també a la reflexió científica. Així, van poder apropar-se a una altra manera de viure la cuina i l’alimentació i es van adonar que els fenòmens físics i químics no són una cosa llunyana i abstracta, sinó que són presents a la nostra vida quotidiana.

imagen de receta proyecto química hasta en la sopa

Val a valorar també que tot el material que apareix al llibre de videoreceptes (vídeos, receptes escrites, fotos, comentaris, preguntes i respostes científiques) el van realitzar els alumnes. A més de la clara implicació dels nois i noies, el projecte va comptar amb la implicació coordinada de les professores d’espanyol, les professores de ciències i les auxiliars de conversa.

La revista amb les seves receptes, preguntes de física i química, els seus vídeos és ara a la disposició dels nostres centres respectius i d’altres professors per dur a terme activitats pedagògiques relacionades tant amb l’aprenentatge de l’espanyol (lèxic de la cuina, estructures gramaticals, comprensió oral, comprensió escrita) com amb l’aprenentatge de les ciències.

El premi europeu eTwinning, categoria Llengua Espanyola, ha suposat una gran satisfacció tant per la nostra constància com per la dels alumnes.

alumnos disfrazados de cocineros

Gràcies a aquesta experiència ben assolida, nosaltres, les professores, també hem millorat les nostres competències tecnològiques i didàctiques. Hem après a dur a terme un nou tipus de projecte que ens obre altres perspectives d’innovació pedagògica en les quals seguim i seguirem generant nous projectes per als nostres alumnes.

Opinió dels alumnes:

“La feina que vam fer amb eTwinnig va ser complexa de debò. El producte final és un llibre amb vídeos i receptes però el desenvolupament va ser més complicat: vam triar les parelles i després italians i francesos vam treballar junts, buscant moments en comú per arribar a un acord, vam triar receptes, vam gravar el vídeo amb la recepta, vam veure el dels francesos i vam cuinar. Tot en temps fixos. Vam aprendre el lèxic tècnic de les receptes i els proverbis amb els aliments. A més, vam aprendre com fer i explicar una recepta. Va ser complex i complicat, però va ser divertit i educatiu!” (Rebecca)

“El projecte va ser molt laboriós però també ens vam divertir molt cuinant receptes italianes i franceses. Vam aprendre coses sobre la cuina francesa i també paraules noves, així que el nostre espanyol va millorar. Ha estat de debò una bona feina sobretot per al nostre aprenentatge” (Alice)

Coordinadores del projecte en espanyol: Angela Lupo (Itàlia), Carmen Hernández (França)

Coordinadores del projecte en ciències: Rosa Gómez (França), Francesca Salvemini (Itàlia)

Centres: Lycée Chrestien de Troyes, Troyes, França i Liceo Linguistico Isabella d’Este, Tívoli, Itàlia

Font imatge capçalera: School vector designed by Freepik

Pots compartir aquest article...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest
Premis eTwinning 2015:]

2 comments

  1. Patricia says:

    Interesante proyecto felicitaciines a las maestras y estudiantes articular las ciencias de una forma divertida y ludica que mas que cocinando…

  2. Victoria Carceller says:

    Felicitaciones a profesoras y estudiantes, un proyecto en apariencia sencillo , pero con mucho contenido.
    Muy inspirador.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *