Ús de mapes mentals per estructurar la informació

Ús de mapes mentals per estructurar la informació

Un mapa mental és un diagrama usat per representar les paraules, idees, tasques i dibuixos o altres conceptes lligats i disposats radialment al voltant d’una paraula clau o d’una idea central. Els mapes mentals són un mètode molt eficaç per extreure i memoritzar informació i són una forma lògica i creativa de prendre notes i expressar idees que consisteix, literalment, a cartografiar les seves reflexions sobre un tema. (font: Wikipedia)

Aquesta forma de pensar ajuda a estructurar la informació, ja que permet poder analitzar-la correctament i sintetitzar-la, si cal. També és una manera excel·lent de resumir i generar noves idees durant la gestació d’un projecte eTwinning.

Crear mapes mentals permet que el nostre cervell s’involucri en la planificació, aprofitant les habilitats cognitives dels nostres alumnes.

Hem seleccionat algunes eines que us poden ajudar a gestionar el vostre projecte, perquè les pugueu utilitzar amb els vostres socis o amb els alumnes.

FreeMind

És una eina senzilla per crear mapes mentals, a més és completament gratuïta. D’altra banda, FreeMind es pot utilitzar completament sense fer servir el ratolí.

Un dels beneficis més grans de l’ús de FreeMind és que ens permet fer molts retocs; per exemple, podem utilitzar etiquetes de colors per situar determinats nodes als mapes, fer servir també codis de colors per agrupar idees que són similars, etc. També podem exportar els mapes en diferents formats.

freemind_mapas_mentales_2015

Font de la imatge:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.qdvsoftworks.schematicmind

Buubl.us

Eina que ens permet crear esquemes o mapes conceptuals d’una manera senzilla i atractiva, que també es poden exportar després en HTML o XML per després incrustar-los al nostre TwinSpace. Té una versió gratuïta que et permet realitzar fins a 3 mapes mentals.

bubbl.us_mapasmentales_2015

Font de la imatge:

https://mrsmichalsky.wordpress.com/2011/05/20/bubbl-us/

Freeplane

Està definida com una eina per crear mapes mentals, però també per dur a terme brainstorming o pluja d’idees.

A Freeplane podem prendre notes que prenen l’aspecte de Post-its que s’afegeixen als nodes, podem organitzar idees en diferents jerarquies, classificar nodes a través de atributs en forma de metadades i aplicar diferents estils perquè el mapa tingui un aspecte més agradable visualment.

Freeplane_mindmap_2015

Font de la imatge:

http://sourceforge.net/projects/freeplane/

MindMeister

Eina que es caracteritza per la seva senzillesa. S’hi poden sumar nous nodes per fer-ho cada vegada més complet, podem modificar la grandària de la font i afegir-hi alguns colors, però algunes d’aquestes funcions només estan actives en la versió de pagament.

Pot ser una gran eina per als projectes eTwinning, ja que permet fer-la servir de forma col·laborativa. Permet revisar les antigues versions del mapa  i compartir-lo amb els vostres socis.

mindmeister_mindmap_2015

Font de la imatge: http://www.mindmeister.com/blog/2014/01/09/meet-the-all-new-mindmeister/

Mind42

Eina web que es pot utilitzar de forma col·laborativa a l’hora de realitzar els mapes mentals.

És una eina que té el gran avantatge de no oferir limitacions a l’hora de crear mapes mentals, però com que és una versió gratuïta haurem de veure la publicitat que ens apareix mentre realitzem els mapes.

Compta amb l’avantatge d’exportar els mapes a altres eines com Freemind.

mind42_mindmap_2015

Font de la imatge: http://mind42.com/public/fc08512e-737e-4116-8b86-71f2fec61d11

Hem recopilat alguns usos que pots donar a aquestes eines durant la vida del teu projecte eTwinning:

Brainstorming. Pregunta als teus alumnes què volen fer al seu projecte eTwinning i realitza un mapa amb aquestes idees per poder triar després quines es poden implementar i recollir al final quines idees s’han dut a terme.

Recopilatori d’activitats. Amb els teus socis pots generar un arbre d’idees per anar recopilant les activitats que desenvolupareu, és una forma clara d’exposar-les.

Temporalització. Podem usar-ho per fer una cronologia d’activitats i presentar-la als nostres alumnes.

Per treballar amb els alumnes. Ells són els protagonistes del projecte i, per tant, poden crear i sintetitzar la informació. Poden crear mapes mentals en alguna activitat del projecte, després es pot incrustar al TwinSpace.

Per realitzar difusió dels resultats. Amb un mapa mental es veu de forma senzilla i clara l’abans, el durant i el després d’un projecte eTwinning.

Per presentar els resultats de l’avaluació. A la comunitat docent, a l’equip directiu i als pares dels nostres alumnes els agrada estar informats, pots presentar aquests resultats amb un mapa mental o esquema perquè puguin veure-ho d’una forma més senzilla.

Hi ha moltes més opcions que podem fer servir, com MapMyself, que permet inserir imatges i té un disseny molt atractiu, altres com Semantik, WiseMapping, Laberynth, Vym, Mindomo, LucidChart, Coogle, Popplet, etc. Com veieu, les opcions són variades i nombroses, depèn de les nostres necessitats triar una eina o una altra, però el que segur que aconseguirem utilitzant aquesta mena d’eines és que els nostres alumnes tinguin una visió en conjunt del que treballaran i que puguin, al seu torn, analitzar i sintetitzar la informació.

Des de l’SNA eTwinning t’animem a utilitzar aquestes eines i, si tens més idees de com fer-les servir a classe, pots fer un comentari a sota d’aquest article.

Comparte esta noticiaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Eines TIC
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

2 comments

  1. En mis clases utilizo, normalmente, el software CMapTools. Para fomentar el desarrollo de mapas conceptuales, les doy un tema determinado por apuntes, les facilito las pautas a seguir para construir un mapa conceptual (selección de palabras clave, proposiciones de enlace, etc.), les entrego un tutorial de este programa (para que aprendan a aprender) y desarrollan un mapa conceptual, que posteriormente deberán de presentar a sus compañeros, a través de una exposición oral.
    Investigaré en los recursos aportados e intentaré llevarlos a la práctica en mi aula.

  2. Raquel Prieto Castillejo says:

    Yo utilizo para trabajar los mapas mentales la aplicación MINDOMO, es muy útil y tiene muchas posibilidades para insertar recursos y realizar el mapa a modo de presentación.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *