Inclusion through Cultural Education

Inclusion through Cultural Education

Munic ha acollit durant tres dies, del 4 al 6 de maig de 2017, l’esdeveniment de formació eTwinning Inclusion through Cultural Education (Educació cultural: un acostament per a la inclusió educativa).

En la sessió de presentació de les jornades, la sala lluïa plena amb més de 130 docents d’educació secundària procedents de més de 25 països europeus, expectants per descobrir i experimentar l’Educació Cultural a través de 20 tallers, així com diverses presentacions de col·legis i administracions educatives alemanyes que ja treballen des de la perspectiva de la creativitat a l’aula.

La jornada inaugural es va iniciar amb la benvinguda de la representant del Staatsinstitut für Schulqualität und Bildungsforschung (Institut Nacional de Qualitat i Investigació Educativa), Martin Finkenberger (Servei d’Intercanvi Educatiu, Bonn) i Rute Baptista (Servei Central de Suport d’eTwinning, Brussel·les).

A continuació, i com a introducció als diferents tallers, el Dr. Michael Wimmer (EDUCULT, Institut per a la Política i Gestió Cultural a Viena), va presentar i va explicar el significat del concepte d’Educació Cultural, partint de la reflexió sobre quins són els pilars de l’educació: “Aprendre a saber, a fer, a ser i a viure junts”. I per aconseguir-ho cal planificar què s’aprèn, com s’aprèn i on s’aprèn. I és aquí on apareix el terme d’Educació Cultural, en el sentit de ser una nova perspectiva en el procés d’ensenyament-aprenentatge que no es limita exclusivament a les matèries artístiques del currículum, atès que totes les matèries contribueixen a potenciar la imaginació, les relacions personals, la satisfacció personal, el treball cooperatiu i basat en projectes i altres aptituds i habilitats que contribueixen al desenvolupament emocional i social de l’alumnat.

L’aprenentatge és un procés creatiu: el que aprenem està en relació directa amb com i on ho fem i sota quines circumstàncies. Per això, la creativitat és un principi interdisciplinari en l’educació i no ha de limitar-se a matèries específiques, sinó treure a la llum els potencials de cada individu, la connexió entre cervell, cor i mà (pensem-sentim-creeem).

L’Educació Cultural inclou la consciència d’herència local, nacional i europea i del nostre lloc en aquest món, així com les habilitats culturals que tenen a veure amb fer, amb crear, amb apreciar i expressar.

Perquè l’Educació Cultural contribueix a conèixer-te i que puguis expressar-te, perquè la cultura és un fenomen que emancipa les persones i, a través de la creativitat, aconseguim connectar el cervell amb el cor i amb les mans (pensem-sentim-creeem).

Perquè només així és possible aspirar a la utopia de transformació de la realitat tan complexa que vivim des del punt de vista socioeconòmic, polític i cultural; perquè així tots i totes puguem aspirar a construir una societat més igualitària, més pacífica i per tant, inclusiva.

En la segona jornada de l’esdeveniment, Marcus Kauer i Lorreen Fajgel van explicar l’experiència de transformació del seu institut fins a convertir-lo en un centre inclusiu a través de la música, del ball, la literatura, el cinema i l’art. En la seva ponència Cultural Education – a whole school approach, van insistir en la necessitat de buscar temps i espais als col·legis i els instituts per desenvolupar un currículum basat en experiències artístiques (cançons, balls, teatre, etc).

A continuació, presentem els tallers en els quals hem participat els sis components de la delegació espanyola, formada per Noelia (Melilla), José Antonio (Badajoz), Luz (Lleó), Isidoro (Múrcia) i Aurea (Navarra), juntament amb Mirian (Servei Nacional Suport eTwinning Espanya).

TALLERS

Paper theater. Johannes Volkmann

La comunicació és cosa, com a mínim, de dos, i trobar les paraules adequades no sempre és tasca fàcil, per aquest motiu és d’una importància cabdal crear algun tipus de relació o vincle amb l’audiència o, en el nostre cas, amb els alumnes.

Si un fa una cosa i el públic no sap realment de què es tracta, ja s’està creant aquesta connexió, perquè l’espectador es manté atent. El taller de Johannes mostra com captar aquesta atenció, com, mitjançant tècniques teatrals senzilles en què el paper és el protagonista, podem activar la curiositat de qui ens està observant.

D’altra banda, Johannes presenta el seu nou projecte, The Conference of Children, a través del qual vol promoure la ciutadania activa incorporant tècniques d’expressió artística.

How to shoot videos. Wolfgang Sterker/ Olaf Monch

Taller impartit pels professors Wolfgang Sterker, professor d’art, i Olaf Mönch, professor d’espanyol, teatre, alemany i estudis religiosos.

Activitat de caràcter eminentment tècnic, on s’analitzen aspectes com l’enfocament, l’enquadrament, la perspectiva, la posició o el moviment del subjecte o la càmera. També es donen algunes pautes sobre tipus de tall i muntatge com el salt o el muntatge paral·lel.

Després d’una breu introducció teòrica i la mostra d’exemples de vídeos, es passa a l’enregistrament de breus històries.

 

Dynamics of Comedy. Mick Barnfather

Mick Barnfather, actor i professor, explica com, a través de jocs i de l’expressió teatral, podem fer que l’alumnat s’involucri en les activitats.

El joc és instintiu, divertit i no dona motiu per pensar en l’error de forma seriosa. Quan juguem ens divertim, i quan ens ho passem bé tenim presència, som importants.

De la mateixa manera, a través del joc o del teatre podem crear un vincle amb l’audiència, cosa que és més important que la interpretació en si mateixa.

Estem programats per fer-ho tot bé des que som petits, però aquest context permet que la gent cometi errors. Podem demanar que la nostra audiència faci coses impossibles i provocar el riure en un intent de capgirar un hàbit de tota la vida: creem històries per fer la vida menys avorrida, i quan exagerem les coses resulten més divertides. Així, l’humor es converteix en una eina de comunicació poderosa. L’humor transmet confiança, produeix relaxació i plaer i ajuda a descobrir qui som.

 

Language and music – Creative compositions

Dr. Matthies Andresen, educador i compositor musical, utilitza recursos de tota mena per crear composicions musicals sense necessitat de conèixer les notes musicals d’una partitura. En la primera part del taller s’utilitzen noms, salutacions i gestos per crear una petita actuació. D’aquesta manera és fàcil que cadascú pugui participar en la creació de la composició sense saber el llenguatge musical tradicional.

En la segona part del taller s’analitzen les onomatopeies dels còmics, sons que tots entenen, no importa la procedència, i les seves diferències entre diferents idiomes.

Amb aquests sons dels còmics els professors creen i representen una composició musical que narra una història sense paraules però amb sons universals. La nostra tasca és trobar la millor forma d’expressar-se i en moltes ocasions la inspiració pot venir de la música o sons evocadors.

Creem la banda sonora de l’esdeveniment eTwinning a través d’una composició d’onomatopeies i sons impossibles que representem com actors i actrius de doblatge, en el taller Llenguatge i música: composicions creatives.

 

Project ideas for the foreign language classroom. Jana Tokaryk

La proposta de Jana Tokaryk per a aquest esdeveniment se centra a explicar històries conegudes per apropar-les a les realitats de l’alumnat. Aquest enfocament permet aprofundir en la comunicació en una segona llengua, intercanviar idees entre centres de diferents països i ampliar les habilitats interculturals, integrar diferents assignatures i ajudar a l’alfabetització.

Passos:

Descripció de les etapes d’un projecte model, que requereix un ús extensiu d’eines TIC per a la comunicació (entre l’alumnat i entre aquest i el professorat), presa de decisions de manera col·laborativa (compartir idees, dur a terme votacions, fer comentaris) i també a l’hora de plasmar-los en un producte final (vídeo a través de slow motion, còmic, etcètera).

Es fa un repàs de eines útils per a la consecució de projectes d’aquesta mena, aspecte en el qual també se centren les preguntes posteriors dels participants.

 

Stop Motion. Sonja Di Vetta

Sonja Di Vetta treballa els recursos multimèdia en projectes educatius amb infants i adolescents. En el taller Stop Motion s’explora la tècnica d’animació stop motion, que consisteix a aparentar el moviment d’objectes per mitjà d’una sèrie d’imatges fixes successives. La tècnica stop motion ofereix una forma creativa d’explicar històries, expressar-se i presentar material .

En el taller es va mostrar l’ús d’aquesta tècnica d’una forma molt senzilla amb l’aplicació gratuïta Stop Motion Studio. Una vegada descarregada l’aplicació i amb l’única eina d’un smartphone o tablet (IOS o Android) va ser molt senzill crear un petit clip de vídeo amb aquesta tècnica. 

Estic segur que quan els alumnes coneguin les possibilitats d’aquesta aplicació fàcilment podran produir el seu propi clip stop motion i deixar volar la seva creativitat.

 

Moving school! Physical activities and games for everyday school life. Kirstin Porsche

Kirstin, professora d’art i teatre, ens fa una proposta molt activa que combina activitat física i joc amb interacció contínua entre els participants, amb les característiques següents:

Activitats de caràcter lúdic, que permeten que ens relacionem d’una manera diferent, despreocupada, alliberant-nos de les tensions i els problemes que poden afectar el nostre estat d’ànim i aprenentatge.

Ambient centrat en el joc que facilita l’alliberament de la nostra imaginació, ja que les activitats mecàniques van seguides d’altres en què els participants han de dissenyar les seves, cosa que fomenta la creativitat.

Aprenentatge de continguts diversos, com l’àrea de llengües estrangeres, en associar paraules o expressions a moviments en un context de màxima concentració en el joc, facilitant-ne l’adquisició. Això s’afegeix als beneficis propis de millorar la condició física i l’expressió corporal.

 

Rhythm and groove – body percussion in movement. Sabine Schneider

Com que el cos és el nostre millor instrument, va ser genial sentir bones sensacions utilitzant el cos a manera d’instrument de percussió en el taller Ritme i sensacions, percussió corporal en moviment.

 

Creativity in the Classroom. Arjana Blazic

Quins són els assassins de la creativitat? El fracàs, afrontar riscos, les crítiques, el canvi, falta de confiança, autocrítica…

La creativitat és una destresa i es pot ensenyar, i hem de proporcionar a l’alumnat situacions en les quals tinguin l’oportunitat de córrer riscos i expressar les seves idees de forma lliure. Arjana proposa una sèrie d’activitats i eines digitals amb aquest objecte que, de ben segur, no passaran desapercebudes entre l’alumnat.

 

Apps and music. Nikolaus Graf

Aquest professor és un músic, productor i compositor electrònic professional que, a través de múltiples aplicacions de descàrrega gratuïta tant per a professors com per a alumnes (EasyBeats, Synthmaster, Drum Pads 24), ens va fer crear una orquestra i vam compondre nostra pròpia peça, que ell va gravar i a la qual va fer els arranjaments pertinents. Així també ens va introduir als secrets de l’edició, que ja requereix aplicacions de pagament i més coneixements d’informàtica i de música en general.

eTwinning és una metodologia i una eina, a través de la qual podem potenciar les habilitats creatives de l’alumnat perquè convida a la reflexió i admet l’ús de les noves tecnologies. És una finestra al món que ofereix obertura, oportunitats i riquesa. És una eina de comunicació i proporciona oportunitats als joves de desenvolupament personal, desenvolupament emocional i social i curiositat intel·lectual. eTwinning és un exemple de metodologia, d’eina creativa i inclusiva.

Fotografía evento Munich 2017

Aquests esdeveniments de formació possibiliten l’espai necessari per aprendre, per compartir, per sentir i per intercanviar i saber que hi ha més professionals de l’educació amb inquietuds idèntiques a les nostres.

Els professors/es que vam assistir a aquest esdeveniment de formació seguirem somiant a ser font d’inspiració per al nostre alumnat a fi de derrocar barreres, prendre decisions i compartir punts de vista de manera constructiva. En definitiva, continuarem pensant que la utopia d’una educació socioemocional, cultural i inclusiva és possible.

 

 

Imatge de capçalera: elaboració pròpia (fotografia presa en una presentació en l’esdeveniment)

Imatge en article: elaboració pròpia (fotografia d’activitat en un taller)

Comparte esta noticiaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Equips de centre v
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *