Premi Nacional eTwinning 2019: “Kids’ games in the past and now”

Premi Nacional eTwinning 2019: “Kids’ games in the past and now”

“Kids’ games in the past and now” ha estat la nostra gran alegria i sorpresa al mateix temps. Juanen Benlliure i Elena Penalba som dos mestres d’Educació Física i Anglès, respectivament, del CRA Llocnou-Rotglà. Un dia vam decidir aventurar-nos junts en eTwinning. Aquest va ser el nostre primer projecte i font de motivació per a altres de posteriors.

Es tracta d’una iniciativa interdisciplinària entre l’àrea d’Educació Física i la d’Anglès, amb alumnat de 6è de Primària de diferents centres.

El projecte ha consistit en un treball d’experimentació i recerca de l’alumnat pertanyent als centres educatius de Polònia, Bulgària, Turquia i Espanya. L’objecte d’estudi van ser els jocs populars dels nens i nenes del passat i els d’avui dia.

Els participants, amb l’ajuda de les famílies, van descobrir quins jocs eren populars en el passat a cada país. Després van fer-ne la comparació entre els diferents països. Per aconseguir-ho van haver de fer entrevistes als seus familiars sobre els jocs a què jugaven de petits, amb la qual cosa van fer un treball intergeneracional molt interessant, que implicava la gent gran del seu cercle. Finalment, van comparar els jocs recollits amb els que actualment són populars entre els més joves.

Una part molt interessant del projecte va ser la pràctica dels jocs populars de la resta de països. Per crear un marc comú, en vam traduir les regles a l’anglès. Els resultats ens van sorprendre.

L’alumnat va concloure que, al llarg del temps, els jocs són molt similars entre els diferents països, i que tenen moltes característiques comunes.

Els objectius previstos es van assolir àmpliament: els infants va descobrir part de les tradicions culturals pròpies i d’altres països; a més, van comprendre que entre els nens i nenes dels diferents indrets d’Europa hi ha més semblances que diferències.

La implicació de l’alumnat ha estat total. Vam aprofitar l’àrea d’Educació Física per al desenvolupament dels jocs populars que formen part del currículum d’aquesta àrea. Quant a la de Llengua Estrangera (anglès), en vam fer ús per treballar tot el vocabulari que generaven els diferents jocs, així com per possibilitar les situacions comunicatives amb els diferents països a través de videomeetings, xats…

Una part fonamental de l’èxit del projecte va ser l’excel·lent participació i coordinació amb els socis. Nosaltres érem nous en aquesta aventura, però ens vam sentir molt acompanyats en tot moment. Vam acabar establint una relació molt estreta amb el col·legi polonès Janna Pawla II de Zabor, amb el qual vam decidir anar un pas més enllà i fer el salt a Erasmus+. El nostre projecte KA101 “From the rural school to Europe” es va aprovar i ja hem completat la primera part de les mobilitats a aquest centre, que ens està aportant un munt de coneixements i experiències que no haguessin estat possibles sense eTwinning.

Per tant, no podem sinó afirmar que els beneficis són múltiples i repercuteixen en tothom.

Aquests projectes confereixen al centre una dimensió més moderna, més oberta i, en definitiva, més europea. Les iniciatives eTwinning són una via fonamental cap a la internacionalització del centre.

D’altra banda, l’escola adquireix prestigi. Obtenir un reconeixement del nivell d’aquest Premi Nacional situa el nostre centre per davant d’altres amb característiques similars.

Quant al professorat, s’hi observa una implicació, a vegades encara tímida, que es va afermant amb el temps. Els projectes eTwinning afavoreixen les sinergies entre diferents àmbits i permeten implicar-hi tot el personal docent.

Pel que fa a l’alumnat, les activitats eTwinning li aporten un extra de motivació. La simple possibilitat de contextualitzar i donar significat a l’ús de la llengua anglesa en contextos comunicatius que afavoreixen l’aprenentatge, la relació amb alumnes de diferents nacionalitats i l’ús dels recursos TIC per aconseguir tot això ens brinden una oportunitat que no podem desaprofitar amb els nostres infants.

Com a docents, treballar amb eTwinning ha suposat una alenada d’aire fresc, una font de motivació que ens mou a investigar i a col·laborar amb professionals de diferents punt d’Europa. A més a més, el reconeixement de Premi Nacional eTwinning 2019 ens arriba en un moment en què ja érem feliços amb les fites que estàvem assolint, però ens ratifica que aquest és el camí que hem de seguir. Per tant, considerem que aquest és un punt sense retorn. No entenem la nostra pràctica docent sense involucrar l’alumnat en projectes eTwinning.

Enllaç al TwinSpace del projecte: https://twinspace.etwinning.net/31628/home

Article escrit per: Elena Penalba i Juanen Benlliure.

Imatges: TwinSpace públic del projecte “Kids’ games in the past and now”

Comparte esta noticiaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Premios Nacionales Uncategorized
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *