Premi Nacional eTwinning 2019: “Little Vets without borders”

Premi Nacional eTwinning 2019: “Little Vets without borders”

“Little Vets Without Borders” és un projecte eTwinning en el qual l’alumnat forma part d’un grup enginyós de veterinaris sense fronteres que treballen formant subgrups denominats kingdoms (regnes), amb escolars de Turquia, Finlàndia, Polònia, Itàlia, Romania, Ucraïna i Armènia.

El projecte no ha estat només un projecte de mascotes: ha estat una idea amb una mirada social permanent, en què els infants ha treballat per aprendre no tan sols coses sobre els animals, sinó també a ser millors ciutadans i ajudar des del centre escolar a millorar els barris i ciutats.

Han treballat en grups internacionals, individualment, en un gran grup o compartint tasques amb alumnes de cicles superiors.

Com a coordinadora (Yolanda Moya), puc dir que ha estat una iniciativa de currículum transversal, en què ha participat professorat divers de la nostra escola i dels centres europeus. La coordinació no ha estat fàcil, però hem treballat sense problemes, gràcies a la bona actitud i predisposició de tots els companys. Inicialment se’n van encarregar Yolanda Moya (Catalunya) i una docent de Bulgària. Al cap de dues setmanes d’iniciar el projecte, la segona coordinadora va deixar d’assumir el seu rol, la qual cosa va fer perillar la continuïtat del projecte. Finalment, es va solucionar amb la motivació i ganes de continuar endavant de Yolanda Moya, que va assumir per complet la tasca de coordinació del projecte. Totes les activitats s’havien organitzat, parlat i pactat prèviament amb el professorat responsable. El paper i la temporització de cada activitat estaven establerts en un document “viu”, que s’utilitzava com a puntal del projecte.

En moltes activitats, hem cedit la iniciativa a l’alumnat perquè n’assumís part de la responsabilitat amb el seu treball i augmentés la seva motivació i inclinació pel projecte. Hi ha hagut molts miniprojectes, on hem treballat de diverses formes. Hi hem inclòs l’avaluació de l’activitat, així com l’autoavaluació de l’alumnat i la del professorat implicat.

Generalment, el projecte s’ha dut a terme des de l’àrea de llengua anglesa. L’alumnat ha practicat la seva competència oral en un context de comunicació, que incloïa aplicar les habilitats de parla i escolta, mitjançant textos simples relacionats amb els seus interessos. Han treballat la competència lectora i l’escriptura amb paraules i frases simples, jocs com les endevinalles en word clouds o ajudant la mestra a escriure paraules i adjectius per formar les històries en línia, entre altres activitats. A part de la llengua anglesa, els infants han desenvolupat les habilitats TIC en activitats de col·laboració i cooperació en línia, gràcies al treball amb Twinspace. Aquestes activitats s’han abordat de manera transversal des de les aules de música (amb l’ajuda d’Anna Segurañas, mestra d’aquesta matèria), ciències i art. També s’han treballat en l’àrea d’educació en valors, d’on van sorgir idees com els cartells per recollir els excrements dels gossos i així mantenir la ciutat neta, la recollida d’aliments o la importància de l’adopció de mascotes. Tot plegat amb l’ajuda i la tasca de la tutora del grup, Marta Teruel, que també va participar des del principi en moltes de les activitats TIC i en diverses videoconferències.

Una de les grans fites va ser la possibilitat que alumnes d’educació especial hi participessin. Com que un gran nombre de les activitats eren “obertes” en molts sentits, hi van poder prendre part i comunicar-se com els companys. La tasca de la mestra d’Educació especial Maria Badet va permetre adaptar el nivell de treball d’aquests nens i nenes. L’alumnat va aprendre i va gaudir de l’experiència, alhora que desenvolupava la seva competència social i ciutadana. Va aportar propostes per millorar la neteja d’excrements als barris, va negociar idees en comú per a la recollida d’aliments, va conèixer la tasca del col·lectiu veterinari i dels albergs per a mascotes abandonades, va descobrir la responsabilitat que implica tenir mascotes…). Tota la tasca de l’alumnat va traspassar els murs de l’escola, ja que amb les seves petites accions socials hi va implicar les famílies, les amistats, el veïnat i l’alcalde.

Entre els materials creats en aquest projecte, destaquem les campanyes de recollida voluntària d’aliments, les de neteja dels barris i les de conscienciació sobre la tinença de mascotes. Així mateix, posem en relleu la creació de l’enciclopèdia animal en línia, l’adopció electrònica de dos gats de l’associació Girogats, el diccionari de llenguatge de les mascotes, l’elaboració del llibre d’aventures dels nostres gats adoptats i la cançó i la posterior creació del videoclip del projecte, entre moltes altres activitats. En totes i cadascuna d’aquestes activitats interdisciplinàries i col·laboratives, els nostres alumnes van gaudir de la feina, l’aprenentatge i la col·laboració per crear un projecte comú i aportar entre tots un granet de sorra per construir una societat millor.

Ha estat un any de feina realment intensa, en què les accions i activitats online s’encadenaven una darrere l’altra durant tot l’any, però realment ha estat molt gratificant veure com un projecte tan gran s’ha pogut treballar i coordinar des de la nostra escola i com molt professorat, famílies i tot l’alumnat s’hi ha implicat amb moltes ganes i il·lusió.

Per a les mestres implicades i per al centre en general, l’obtenció del Segell de Qualitat i posteriorment el premi Nacional eTwinning, en la categoria de 7 a 12 anys, han estat una gran alegria i un reconeixement important de la nostra tasca. Així mateix, ha estat una oportunitat per disseminar bones pràctiques educatives, que ens ha donat ales per no deixar de treballar, aportar i millorar els nostres projectes any rere any.

Twinspace del projecte: https://twinspace.etwinning.net/47990/home

Font de les imatges: TwinSpace del projecte

Article redactat per Yolanda Moya Serra i Marta Teruel Cardona

 

Comparte esta noticiaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Premios eTwinning 2019 Premios Nacionales Uncategorized
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *