Projecte Origami. CEIP Les Arenes

El projecte Origami del CEIP Les Arenes (València) ha resultat guanyador del Premi Nacional eTwinning 2017, en la categoria d’edat 0-11 anys, per a projectes desenvolupats durant el curs escolar 2015/2016.
El passat dia 9 d’aquest mes de maig vam tenir l’oportunitat de visitar el CEIP Les Arenes, un centre a València amb una important trajectòria a eTwinning. La representant eTwinning del País Valencià, Ana Furio, ens va acompanyar en la visita i també ens va atendre la directora del centre, que ens va ensenyar les instal·lacions i ens va parlar sobre el barri en el qual està situat i el context del centre. Després d’un recorregut per les àmplies instal·lacions del CEIP Les Arenes, vam visitar l’aula de la coordinadora dels projectes eTwinning realitzats al centre durant els últims anys, Mª José García Ruano, que també ha resultat guanyadora en l’última convocatòria dels Premis Nacionals eTwinning amb el seu projecte Origami.
En entrar a l’aula de la María José, els seus alumnes ens reben il·lusionats i amb ganes d’explicar-nos tot el que fan a eTwinning. Han tret els materials del seu projecte Origami del bagul dels projectes, per decorar l’aula i mostrar-nos-la tal com la tenien durant el projecte el curs passat.
Li preguntem a la Mª José per Origami i ens diu que “és un projecte eTwinning que vam dur a terme amb els nostres socis ucraïnesos de l’escola Oleksandria School núm. 9 durant el curs escolar 2015-2016. En aquell moment els meus alumnes feien 3r de Primària i tenien entre 9 i 10 anys. Per començar, vam partir dels problemes detectats en els nostres alumnes a nivell emocional i de l’interès per part del professorat de saber gestionar aquestes emocions per obtenir millors resultats, tant acadèmics com de convivència a les nostres aules. Aquest ha estat nostre objectiu, treballar les emocions amb els nostres alumnes, compartint experiències amb els nostres socis, motiu pel qual primer ens vam presentar i vam situar els nostres centres. Ja se sap, és important conèixer-se per abordar les emocions”.
El punt de partida del projecte és el vídeo d’Origami, un excel·lent curt de poc més de 8 minuts sobre un adolescent i el seu avi i de la seva connexió amb les emocions a través dels origamis. A partir d’aquí, han dut a terme activitats diverses, com l’arbre de les emocions, però l’activitat estrella del projecte va tenir a veure amb la ludificació i va consistir en la creació del joc de les emocions. Mª José ens explica que el joc “l’hem creat les professores del projecte eTwinning d’Ucraïna i Espanya a través de l’eina de treball col·laboratiu Genial.ly. Vam comptar amb els alumnes des del principi perquè el joc fos el resultat de tots. Els nostres alumnes es van encarregar de fer moltes de les proves del joc, tutorials, elecció d’imatges, qüestionaris i dibuixos. El joc consisteix en un tauler col·laboratiu creat al voltant de les emocions bàsiques (alegria, tristesa, sorpresa i enuig) i per jugar-hi van crear dos equips d’alumnes de nacionalitat mixta: l’equip d’Alegria i l’equip de Tristesa”.
A més del joc col·laboratiu, un altre dels objectius era treballar la competència en comunicació lingüística amb la creació d’un llibre de les emocions. Per iniciar el llibre, van començar implicant a les famílies i van dur a terme una animació lectora dirigida per la mare d’un dels alumnes al voltant d’un conte en què la por és la protagonista. El conte va ser Encendre la nit de Ray Bradbury, que va donar motiu a preguntar als alumnes “I tu, de què tens por?”, títol del llibre que van crear després per explicar-nos les coses que els fan por, i treballar aquesta emoció.
Durant la visita a l’aula, els alumnes, que ara estan acabant 4t de Primària, ens van mostrar totes les activitats del projecte a través del TwinSpace de Origami. María José ens explica que el projecte ha estat molt positiu per als alumnes i que no té cap dubte que ha millorat ostensiblement la convivència a l’aula i els resultats acadèmics han millorat. Destaca especialment la implicació dels alumnes en les activitats d’ensenyament –aprenentatge, fins i tot aquells que mostraven menor motivació. A més, el projecte també es va integrar en dues activitats del centre, el Carnestoltes de les emocions i la Setmana Cultural del centre.
Enhorabona als alumnes i a l’equip docent del CEIP Les Arenes per haver fet possible aquestes experiències eTwinning!!
Font de la imatge de capçalera: Pixabay. Llicència CCO Public Domain
- Vídeo Origami: animació creada per ESMA Movies, Joanne Smithies, Eric De Melo Bueno, Michael Moreno, Hugo Bailly Desmarchelier i Camille Turon.
Reglamento de protección de datos (información básica)
En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.
Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.
Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.
Normas de privacidad
NOMBRE DEL TRATAMIENTO
eTwinning participación.
FINALIDAD
Participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.
RESPONSABLE
Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial del Ministerio de Educación y Formación Profesional
C/ Alcalá, 34; 28014-MADRID.
DELEGADO DE PROTECCIÓN DE DATOS
Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones.
c/ San Agustín 5, 28014-MADRID
dpd@educacion.gob.es
PLAZOS O CRITERIOS DE CONSERVACIÓN DE LOS DATOS
Sus datos se conservarán durante el tiempo necesario para la tramitación y respuesta de su solicitud. Además, será de aplicación lo dispuesto en la normativa de archivos y documentación.
DECISIONES AUTOMATIZADAS
No se realizará toma de decisiones individuales automatizadas basadas en la información que usted nos proporciona.
PLAZOS O CRITERIOS DE CONSERVACIÓN DE LOS DATOS
Sus datos se conservarán durante el tiempo necesario para la tramitación y respuesta de su solicitud. Además, será de aplicación lo dispuesto en la normativa de archivos y documentación.
LEGITIMACIÓN O BASE JURÍDICA DEL TRATAMIENTO
El tratamiento es necesario para el cumplimiento de una obligación legal aplicable al responsable del tratamiento, artículo 6.1e) del RGPD, Reglamento UE 2016/679, y en la Ley 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad de la enseñanza.
DESTINATARIOS
Departamentos de Educación de las CC.AA que llevan proyectos europeos, para distintas gestiones, como la tramitación de permisos ausencia del centro, envío de información relevante, etc.
DERECHOS
Puede usted ejercitar los derechos de los artículos 15 al 22 del RGPD que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio, presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.
AUTORIDAD DE CONTROL
La autoridad de control en materia de protección de datos personales es la Agencia Española de Protección de Datos (http://www.aepd.es).
CATEGORÍA DE DATOS PERSONALES
Los datos personales que se tratarán son los que figuran en el formulario que usted nos proporciona.