Països, escoles i persones construint la Pau és un projecte eTwinning desenvolupat dins d’una Associació Estratègica CA2 del programa Erasmus+ en el qual participen els centres escolars següents: Collège Victor Hugo, Lavelanet, França; Liceo Monna Agnese, Siena, Itàlia; IES Carles Salvador, Aldaia, Espanya. Es tracta d’un projecte per analitzar el context europeu actual i conscienciar l’alumnat sobre els instruments i valors per gestionar de forma pacífica i eficient els conflictes socials, econòmics i mediambientals.
Amparo Gras Roselló, coordinadora del projecte a l’IES Carles Salvador d’Aldaia, ens resumeix totes les fases abordades durant el desenvolupament d’aquest ambiciós projecte. Un exemple molt útil per a altres centres escolars que vulguin treballar una Associació Estratègica CA2 a la plataforma eTwinning.
Temàtica i objectius de projecte
Des de l’observació del context europeu i mundial actual, constatem la presència del conflicte en diferents àmbits: conflictes bèl·lics que donen lloc a problemes de sostenibilitat social, conflicte de l’ésser humà amb el medi ambient derivat d’un model de desenvolupament i creixement econòmic que genera problemes de sostenibilitat mediambiental, presència d’identitats diverses que generen conflictes en l’àmbit educatiu, social i personal. Els conflictes no són gestionats de forma pacífica per la falta d’instruments per fer-ho: coneixements, actituds i valors d’unió, participació, diàleg, tolerància i cohesió.
Partint d’aquestes consideracions els centres educatius d’aquesta Associació Escolar vam decidir treballar la PAU amb el projecte que porta per títol:
PAÏSOS, ESCOLES i PERSONES CONSTRUINT LA PAU.
Els objectius són:
– Conèixer millor els conflictes, bèl·lics o no, del s. XX i actuals a Europa.
– Conèixer i explorar iniciatives d’unió, de concòrdia, de construcció de pau desenvolupades als s. XX i XXI a Europa.
– Conèixer les manifestacions i expressions artístiques amb relació al tema a cada país.
En l’àmbit de les comunitats educatives, escoles i persones:
– Conèixer, comparar i analitzar les causes i les conseqüències dels conflictes dins de les diferents escoles.
– Conèixer i compartir les diferents iniciatives de resolució de conflictes i sobretot d’unió i cohesió internes que s’estiguin desenvolupant als diferents centres i analitzar-ne els resultats de l’aplicació.
– Elaborar un banc de recursos i eines per a la construcció de la pau a les nostres comunitats educatives.
– Explorar iniciatives socials als nostres entorns propers i mostrar-les.
– Crear una comunitat de pràctiques respecte al tema.
– Utilitzar per comunicar i compartir espais col·laboratius virtuals (blogs, pàgines web, eTwinning, Twinspace) i xarxes socials.
Edat de l’alumnat participant: 13, 14 i 15 anys.
Àrees curriculars i continguts abordats
Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans, Francès Llengua Estrangera i Espanyol Llengua estrangera:
- Memòria històrica: relacions entre França, Espanya i Itàlia.
- Coneixement de la Declaració Universal dels Drets Humans.
- Valors: l’empatia, la solidaritat, la defensa de la dignitat personal, l’educació són necessitats humanes. En aquest aspecte és important la col·laboració amb ONG que treballen tant en l’àmbit internacional com nacional i, fonamentalment, local.
- Biologia:
- Coneixement de les tècniques de l’agricultura tradicional i l’agricultura ecològica per a la creació d’un hort escolar.
- Coneixement i aplicació de les 3R a l’institut per a la creació d’un grup mediambiental encarregat de l’educació mediambiental diària de tots els sectors.
- Llengua Castellana i Literatura, Francès i Italià:
- Viatge cronològic literari al llarg del segle XX. Acostament a la creació artística fruit de l’experiència vital i existencial dels escriptors/es que han viscut diferents períodes conflictius individuals i/o col·lectius: la poesia existencial, social i d’avantguarda; la novel·la social, experimental; el teatre de protesta, de l’absurd o experimental.
- Comprensió de com el context historicosocial determina la cosmovisió del creador/a i com les diferents tècniques i eines són fruit d’aquests condicionants politicosocials, econòmics i culturals (artisticoliteraris)
Temporalització (fases) i metodologia escollida per al desenvolupament del projecte.
CURS 2014/15
OCTUBRE 2014:
- Presentació del projecte a la Comunitat Educativa.
- Concurs Logotip del Projecte.
- Creació del blog del projecte http://cajaherramientaspaz.blogspot.com.es/
- Creació del Twinspace: https://twinspace.etwinning.net/3307/home
- Padlet presentació alumnat.
- Presentació instituts al Twinspace: Aldaia: https://youtu.be/k40jnff3RK4
NOVEMBRE 2014:
- Lavelanet: https://madmagz.com/fr/magazine/408483#/page/10 Siena: https://youtu.be/22WyAw9CfoY
- Assistència a les Jornades Informatives de les diferents Agències Nacionals. Primers contactes per Skype entre l’alumnat dels diferents països socis.
DESEMBRE 2014: Trobada i Reunió Transnacional a Aldaia:
- Presentació oficial del projecte.
- Decisió del concurs de Logotip.
- Tallers d’hort escolar, de medi ambient i reciclatge.
- Taller de receptes típiques i vocabulari al mercat d’Aldaia i amb la col·laboració dels seus comerciants.
- Avaluació.
GENER, FEBRER i MARÇ 2015:
- Posada en marxa del treball per a la creació dels horts escolars a Itàlia i Espanya.
- Posada en marxa dels grups mediambientals a Espanya i França.
- Experts sobre el terreny: història i societat els últims 100 anys als nostres països, entrevistes a la nostra gent gran i creació d’un eix cronològic amb el resultat de les entrevistes i investigacions. Treball sobre la pel·lícula La lengua de las mariposas.
- Creació de compte de Twitter del projecte: @paisajedepaz.
- Videoconferències en Skype entre l’alumnat que participarà en la trobada següent.
- Convocatòria de la Secció Internacional del Concurs Periodístic Roberto Romaldo a Siena.
ABRIL 2015:
- Posada en marxa del Viatge Literari, la veu de la memòria als països socis.
- Preparació de la trobada a Siena.
- Trobada i Reunió Transnacional a Siena. Realització de tallers col·laboratius internacionals: taller de música (anàlisi de la lletra i cant de Bella Ciao), taller de Twiliteratura sobre La lengua de las mariposas de Manuel Rivas , taller d’elaboració de cartells de totes les espècies de plantes del Jardí de l’Ombra, taller d’anàlisi interlingüística (francès, italià, portuguès, espanyol, romanès…), taller de periodisme… Treballs finals i inauguració oficial del Jardí de l’Ombra, Flashmob de la Pau a la Piazza di Campo de Siena. Creació del grup tancat de Facebook del projecte. Avaluació.
MAIG 2015:
- Decisió del Concurs Periodístic Roberto Romaldo.
- Connexió Skype per a la cerimònia de lliurament de premis.
JUNY 2015:
- Avaluació i seguiment del primer any del projecte.
CURS 2015/16
SETEMBRE I OCTUBRE 2015:
– Reunions d’equips.
– Continuació de les activitats iniciades el curs passat i engegades als centres que no ho van fer: horts escolars i grups mediambientals.
– Inscripció del nou alumnat a eTwinning.
– Presentació dels nous grups.
NOVEMBRE I DESEMBRE 2015:
– Preparació Trobada a Lavelanet:
- Cada centre prepara una presentació amb els programes que s’hi desenvolupen per promoure la integració i la convivència.
- Activitats pròpies de cada centre que contribuiran als productes finals:
- Aldaia: visita al refugi de l’IES Lluís Vives i de l’Ajuntament i ruta per la València Capital de la República. Treball sobre migracions, refugi i asil.
- Lavelanet: preparació de la trobada.
- Siena: treball sobre migracions, refugi i asil. Visita a l’exposició de Milà.
- Cada centre elabora un dossier de notícies amb tres nuclis temàtics:
- Notícies sobre immigració.
- Notícies sobre medi ambient.
- Notícies sobre associacions que promoguin la sostenibilitat mediambiental i/o social.
Del 12 al 19 de desembre de 2015: Trobada i Reunió Transnacional a Lavelanet
DE GENER A MAIG 2016:
De gener a abril: preparació de la trobada a Aldaia.
Del 3 al 10 de maig: trobada a Aldaia:
- Recital La paz está en tus manos
- Cursa Solidària i tallers de preparació.
- Itinerari en grups internacionals per la València Capital de la II República.
- Participació en les Jornades de Formació del Professorat “Entre la memòria i la història” a la Facultat de Geografia i Història.
- Taller sobre la llibertat d’expressió amb Amnistia Internacional.
- Taller sobre el manifest contra el pacte de la Unió Europea i Turquia sobre la gestió de la crisi humanitària de les persones refugiades.
Maig:
- Siena: decisió del Concurs Periodístic Roberto Romaldo amb el tema: “Arricchiamoci delle nostre reciproche differenze” (les nostres diferències ens enriqueixen)
- Aldaia: projecte Un crit pels refugiats
Materials desenvolupats
Alguns exemples dels materials i resultats:
- Taller Gramàtica de la Llum: https://vimeo.com/123580211
- Resum de la trobada a Siena: https://youtu.be/g0ychbtiske
- No és fem, són residus. Taller mediambiental: https://youtu.be/tzt0gnsr5hg
- Memòria gràfica de l’hort escolar a Aldaia: https://youtu.be/0jggllo20gy
- Acte d’homenatge al Camp du Vernet a l’Arieja: https://youtu.be/b1hfpwfilxe
- Taller sobre les persones refugiades: https://youtu.be/7brexfvhciq
- Guió tècnic de l’obra col·laborativa La paz está en tus manos representada al teatre TAMA d’Aldaia a València per alumnat dels tres països: http://calameo.com/read/0025169550aa6a5d4c531
- Itinerari per la València Capital de la II República: http://com/read/00251695528e269f8714a
- Cursa Solidària amb Save the Children per Burkina Faso durant l’última trobada a Aldaia el maig del 2016: https://youtu.be/htgu7zfzkxa
- Resultat del taller d’escriptura col·laborativa a partir de documents reals dels arxius departamentals de Foix i la visita al museu de la deportació de Varilhes i els museus i el cementiri del Camp de Vernet a l’Arieja: https://madmagz.com/fr/magazine/722937#/page/4
Avaluació i difusió del projecte
- Enquestes de satisfacció al Twinspace: https://twinspace.etwinning.net/3307/pages/page/45140
- Etiqueta de difusió al blog del projecte: http://cajaherramientaspaz.blogspot.com.es/search/label/Difusi%C3%B3n?max-results=20
Beneficis per al centre, docents i alumnat.
La internacionalització del centre i la cooperació entre escoles, alumnat i professorat de diferents països ha ampliat la consciència intercultural, la ciutadania activa i el pensament crític. La incorporació de pràctiques innovadores (mètodes, eines d’aprenentatge col·laboratiu, ús de les TIC, recursos educatius oberts, aprenentatge centrat en l’alumne, xarxes socials, eTwinning…). Alumnat i professorat han millorat la competència en llengües estrangeres i la competència digital. Ha augmentat la motivació davant de la feina diària, el desig d’aprendre i seguir col·laborant amb centres educatius europeus.
Amparo Gras Roselló
IES Carles Salvador a Aldaia. Centre Coordinador del projecte.
Comunitat Valenciana.