La planificació d’un projecte eTwinning és un dels aspectes bàsics en les primeres etapes de treball amb el soci i determina en bona part l’èxit en la coordinació i resultats del projecte. Juan F. Peñas Viso, ambaixador eTwinning i docent de Primària al CPEIP Sant Babil (Navarra), ens explica com abordar aquesta fase de projecte fent servir Google Docs.
Per registrar un projecte a eTwinning no cal una gran planificació. N’hi ha prou amb un títol, una breu descripció, assenyalar els idiomes de comunicació, el nombre i l’edat de l’alumnat participant, esmentar les àrees de coneixements, definir alguns objectius i el procés de treball, enumerar alguns dels recursos tecnològics i eines web 2.0 que tens previst utilitzar, fer esment d’algun dels resultats esperats i poca cosa més.
Malgrat que només un dels socis fundadors inicia el registre, cal arribar a uns mínims acords que facilitin aquesta tasca. Ja sigui a través de la missatgeria interna de la plataforma eTwinning, del correu electrònic o per videoconferència, els socis fundadors i la resta de professorat que integra el projecte hi poden aportar les seves idees i suggeriments.
Però si es vol una veritable col·laboració i participació de tot el professorat, recomano emprar GOOGLE DRIVE, on a través de Google Docs es poden compartir documents organitzats en carpetes en els quals tots puguin llegir i escriure i, a més, es poden realitzar videoconferències a través de Hangout de Google (fins i tot gravar-les amb Youtube). L’única pega és que tot el professorat ha de tenir un compte gmail o, almenys, associat a aquest, per poder editar els documents i participar-hi.
Aquest cop vaig decidir crear una plantilla con un full de càlcul de Google Docs, amb tots els apartats que apareixen en el document “Projecte de Treball” que el Servei Nacional de Suport eTwinning ens ha facilitat al llarg dels anys, per poder fer una millor planificació de forma col·laborativa amb la meva sòcia fundadora.
A més, amb la possibilitat de poder afegir fulls al document, duem a terme un millor seguiment i desenvolupament de les activitats del projecte. Cada fase del projecte té el seu full explicatiu, el seu enllaç a l’eina web 2.0 que s’ha d’utilitzar i, si cal, un enllaç al videotutorial sobre l’eina. En aquesta s’organitzen també els grups mixtos per realitzar les activitats col·laboratives entre l’alumnat participant.
Per tant, estem aconseguint una bona coordinació, col·laboració, participació i comunicació entre tot el professorat a través de les eines de Google Drive que, sense cap dubte, facilita el bon desenvolupament del projecte.
Font de les imatges: Google Docs de projecte eTwinning