Mille et une pistes… y dos detectives

Mille et une pistes… y dos detectives

Mille et une pistes… y dos detectives és un projecte guardonat en els premis nacionals eTwinning 2016 en la categoria d’edat 12-15 anys. Estem davant d’un projecte integrat en el currículum de Llengües Estrangeres, amb alumnes de 13-14 anys, que ha servit d’eina per als professors i alumnes per conèixer-se, col·laborar i dur a terme un intercanvi a final de curs, tot perfectament planificat i executat. La forma de treball plantejada és original, potenciant en tot moment la col·laboració, la implicació i la creativitat dels alumnes. I ho aconsegueix gràcies a una planificació rigorosa, a una distribució de tasques i rols clara i un ús ampli d’eines digitals apropiades per a l’edat de l’alumnat. La metodologia del projecte és activa, les activitats potencien la creativitat, cerca el coneixement del company i la interacció contínua, convertint-se els alumnes en els veritables protagonistes. Juana Hermoso, coordinadora del projecte a l’IES Ítaca, ens descriu el desenvolupament d’aquesta experiència al seu centre escolar.

Mille et une pistes… y dos detectives és un projecte de col·laboració entre els alumnes de el col·legi Voltaire (França) i de l’IES Ítaca (Espanya). A través d’enigmes, els alumnes es van anar coneixent i van anar descobrint la cultura del país del qual estudien la llengua, abans de trobar-se en persona mitjançant un intercanvi que va tenir lloc a la fi de curs. Al llarg del projecte els alumnes es van repartir en grups per dur a terme les tasques. Van crear dos personatges, els detectius, que es van convertir en el fil conductor de tot el projecte: van inventar els seus noms, van crear els seus retrats i van triar entre tots l’aspecte final dels personatges. Finalment, van crear aquests personatges de manera virtual, i els van dotar de veu i moviment. Per als alumnes va ser una manera divertida i atractiva d’aprendre una altra llengua i descobrir una nova cultura amb les seves semblances i diferències. Es van desenvolupar les destreses comunicatives, alhora que es valorava i es respectava una nova cultura i es potenciava la consciència europea.

nube palabras

Un cop acabat el projecte, vam poder constatar que s’havien complert els objectius plantejats al començament d’aquest i amb un alt grau de satisfacció.

Durant el desenvolupament del projecte les dificultats van ser mínimes, ja que vam comptar amb molt bona disposició per part de l’alumnat, que va hi estar sempre molt receptiu i molt il·lusionat. Els alumnes es van convertir en els veritables protagonistes del desenvolupament del projecte i van participar activament en totes les tasques, que es van organitzar en grups col·laboratius amb membres del mateix país o grups d’alumnes dels dos països. El treball en equip i els intercanvis d’informació van ser imprescindibles i constants al llarg del projecte. Es va aprofundir en l’ús de les TIC amb eines ja conegudes pels alumnes i amb la introducció de moltes altres de noves; l’ús d’aquestes eines va servir per plasmar la creativitat i l’autonomia dels alumnes. L’ús del blog va ser un suport idoni per mostrar el nostre treball i el vam organitzar de manera que es poguessin veure fàcilment totes les etapes del projecte: objectius, temporalització, metodologia i repartiment de tasques entre els alumnes.

Treballant en equip els alumnes es van adonar de la importància i el paper que exercien en el projecte, així com de la diversitat d’idees i opinions que cadascú hi podia aportar. L’intercanvi d’informació va suposar per als alumnes enfrontar-se a una llengua autèntica en contactar amb locutors nadius, practicant la llengua en situacions reals de comunicació. Els alumnes van guanyar en confiança i van obrir la seva ment a una altra cultura, tot reforçant el sentiment de pertànyer a la comunitat europea. Algunes de les competències desenvolupades van ser: competència comunicativa, autonomia i iniciativa personal, aprendre a aprendre, social i ciutadana, cultural i artística, tractament de la informació i competència digital.

actividad de blog

Aquest projecte va permetre conciliar les exigències de la classe de llengua estrangera, la creativitat dels alumnes i el desenvolupament de les competències. Els resultats van ser molt positius: els alumnes van progressar considerablement en l’ús de la llengua, més conscients d’això després del retorn del viatge/intercanvi. Van manejar de manera sorprenent les eines audiovisuals, encara que molts d’ells les utilitzaven per primera vegada a causa de la seva curta experiència amb elles. Al mateix temps, van aprendre molts aspectes de la cultura de l’altre país (França i Espanya), principalment després de l’estada als dos països, i es van establir llaços d’amistat entre els estudiants.

actividad del proyecto

Al llarg del projecte va caldre una bona planificació i el contacte continu entre els alumnes i les professores per posar-nos d’acord en les tasques que calia dur a terme, el procediment que calia seguir i les eines que calia utilitzar. Vam contactar principalment a través de correu electrònic i vam fer un ús molt efectiu de TwinSpace, del fòrum, del xat, dels materials, etc. En introduir eines noves ens vam intercanviar tutorials amb la finalitat d’aprendre’n el maneig amb més rapidesa.

photostory del proyecto

A manera de resum, es va crear un llibre digital com a producte final en el qual es van recollir totes les tasques relacionades amb els personatges i la resolució dels enigmes que plantejaven. Els alumnes van treballar en grups mixts i es van encarregar del disseny i confecció d’aquest.

De nou, Twinspace ens va donar l’oportunitat d’anar col·locant totes les imatges, fitxers d’àudio, vídeos, documents escrits, etc., de manera clara i organitzada, i així es va poder reutilitzar tot aquest material en diferents fases del projecte.

Per a nosaltres, les professores, el resultat va ser molt gratificant en veure el progrés dels alumnes i el grau d’implicació d’aquests en les tasques. A més, l’assoliment més gran va ser constatar que alumnes amb algunes dificultats per a la llengua estrangera també van progressar d’una manera satisfactòria. Aquest projecte ens ha permès descobrir noves eines que han complementat i ampliat les utilitzades en el projecte anterior i ha augmentat la confiança i l’experiència per emprendre nous treballs.

Gràcies als projectes desenvolupats fins ara al meu centre, s’ha aconseguit que eTwinning sigui, avui dia, l’espai de comunicació idoni per treballar amb altres centres i també que alguns companys s’hagin interessat per aquesta plataforma. He trobat sempre en els meus companys i en l’equip directiu del centre l’ànim i el suport necessaris per desenvolupar els meus projectes eTwinning.

En resum, les professores vam quedar molt satisfetes amb el resultat final i els alumnes ho van manifestar així en l’avaluació final.

Personalment, aconseguir el Premi Nacional eTwinning 2016 ha suposat una recompensa personal i professional que em serveix d’estímul per seguir creient en la docència com a base fonamental en la formació de l’alumnat. Els meus companys de l’Institut Ítaca i l’Equip Directiu se senten molt orgullosos del reconeixement que suposa per al centre haver aconseguit aquest premi.

avatar detective del proyecto

Comentaris dels alumnes sobre el projecte

alumnos del proyecto

“La meva experiència amb aquest projecte ha estat molt bona. Hem treballat molt i entre tots hem aconseguit tirar-lo endavant. He après molta informació interessant sobre França i, sobretot, amb aquesta plataforma hem pogut apropar-nos més a aquests grans amics que hem conegut gràcies al projecte. Ens encantava desxifrar els enigmes per anar sabent més sobre aquests personatges que vam anar creant. D’altra banda, vam aprendre a utilitzar aquesta plataforma, que molts no coneixíem. Un altre punt molt a favor és que les professores estaven molt implicades en el projecte i ens ajudaven en tot el que necessitàvem. Tot es pot tirar endavant amb esforç, imaginació i, sobretot, ganes.”

Paula Pino Morillo

 

“És una experiència que indubtablement tornaria a repetir. He conegut un nou país, noves persones, una nova cultura i tot això millorant el nostre francès. Des del començament, tot el grup va estar molt implicat en el projecte i tots vam tenir una bona actitud, gràcies a la qual vam aconseguir tirar aquest treball endavant. Aquesta plataforma al principi ens era desconeguda, ja que mai l’havíem utilitzada abans, però vam estar veient com funcionava a classe i a casa i, per descomptat, amb ajuda de la professora. En resum, he après moltes coses noves amb aquest projecte i especialment amb l’intercanvi i, com he dit, tornaria a repetir, perquè m’ha aportat moltes coses, no només ha millorat el meu francès, també ha millorat la meva relació amb companys d’altres classes amb els quals no acostumava a estar.”

María Rodríguez de Segovia

 

“Estic molt orgullosa d’haver participat en aquest projecte. Ha estat una experiència única i molt interessant, i estaria disposada a repetir-la.

Va ser una idea molt original i entre tots i la gran ajuda dels professors vam poder fer-lo i fins i tot guanyar un premi.

A més del que ens ha aportat a tots en l’aprenentatge del francès, hem pogut conèixer millor una altra cultura i moltes persones meravelloses amb les quals hem viscut moments inoblidables, i també conèixer molt millor els nostres companys de classe. Hem aconseguit treballar en equip tots a una. Penso que el premi ha estat merescut, ja que és el reconeixement a una feina ben feta.”

Ana De La Morena Ontalba

 

“Després de moltes setmanes d’esforç realitzant el projecte, organitzant-lo, utilitzant pàgines d’Internet que mai abans havíem usat i sobretot ajudant-nos els uns als altres, al final vam aconseguir un treball que va valer la pena. Aquesta experiència m’ha aportat molts valors positius i m’ha unit moltíssim als meus companys, i m’he adonat del que realment era el treball en equip, i que posant cadascú de la nostra part podem aconseguir coses magnífiques. D’altra banda, hem tingut molt bons companys de viatge (els alumnes del col·legi Voltaire de França) amb els quals seguim mantenint encara el contacte. I sobretot he de donar les gràcies a les professores, Juana, la nostra professora i la professora francesa, Isabelle, que ens van donar l’oportunitat de participar en aquest projecte, ens van guiar i ens van animar sempre. Espero tenir l’oportunitat de poder realitzar un altre projecte ràpid. Això ha estat una experiència que no oblidaré mai.”

María García Verdugo

 

“Al començament la idea d’aquest projecte no em va cridar l’atenció, però a mesura que vam anar avançant, intimant amb els nostres corresponents i veient com tot anava prenent una bona forma, la veritat és que em vaig sentir molt contenta d’haver tingut l’oportunitat de fer-lo i compartir-lo amb totes aquestes persones que he arribat a conèixer. Aquest projecte, en alguns moments, va resultar dur de fer, ja que era difícil posar d’acord 44 alumnes (22 de cada país) i dos professors per treballar junts, organitzar-se i arribar a acords. Sempre em quedaré amb el record de la primera tasca que vam fer ensenyant les parts dels nostres respectius col·legis, cadascú es feia una foto en una aula o zona del centre i la pujava al TwinSpace i llavors vam anar coneixent els nostres amics francesos. Aquesta experiència ha estat el meu primer projecte eTwinning, el meu primer intercanvi, la meva primera sortida del país i la veritat és que no podria haver quedat més satisfeta. M’enorgulleix encara més haver guanyat aquest premi, ja que puc veure que la bona sensació que nosaltres hem sentit en veure’l acabat també l’han sentida els jutges que l’han valorat. Ho repetiria sense dubtar-ho amb tots els seus pros i els seus contres.”

Elena Cámara Quílez

 

“Em va encantar viure aquesta experiència única que ens va aportar moltíssim tant a nivell lingüístic com a personal. En aquest projecte vaig tenir l’oportunitat de conèixer persones meravelloses i posar en pràctica els meus coneixements en francès.

Aquest treball el vam tirar endavant amb esforç i molta il·lusió i no podria haver estat possible sense l’excel·lent col·laboració i implicació de la nostra professora.”

Esteban Espinilla Hernández

 

“Aquest projecte ha resultat una cosa magnífica per a tots. Hem après, tant espanyols com francesos, de tots una mica, i hem arribat a descobrir-nos a nosaltres mateixos, i adonar-nos, a poc a poc, de les coses que som capaços de fer. Tot això no hauria estat possible sense l’esforç i dedicació que cadascun de nosaltres i sobretot de les professores. Ha estat, indubtablement, una experiència que tornaria a repetir.”

Roxana Busuioc.

 

Enllaços del projecte

Enllaç a TwinSpace: http://twinspace.etwinning.net/2869/home

Enllaç a la pàgina web: http://projetetwinning.wix.com/mille-et-une-pistes

Enllaç al blog de l’intercanvi: http://milleetunepistes.blogspot.fr/

Enllaç a la pàgina web del col·legi Voltaire: http://clg-voltaire-saint-florent-sur-cher.tice.ac-orleans-tours.fr/eva/spip.php?rubrique275

Enllaç a la pàgina web de l’IES Ítaca: http://www.iesitaca.org/imagenes/noticias/intercambioconelliceofrancesvoltairedesaintflorent

https://sites.google.com/a/iesitaca.org/international-programmes-at-ies-itaca/programas-internacionales/intercambios-escolares/intercambios-2014-2015

A Twitter: #milleetunepistesydosdetectives

Premis eTwinning 2015:]

One comment

  1. Laura says:

    ¡¡¡Bravo!!! Vaya pedazo de proyecto, me encanta, creo que habéis hecho un trabajazo como docentes, y además lo habéis compartido de forma que nos pueda servir de ayuda para todos los demás.
    Sólo me ha quedado una duda que quizá la habéis comentado pero a mi se me ha escapado: ¿Con qué aplicación o programa habéis creado los personajes y los habéis animado con voz?

    Gracias.
    Un saludo desde Almería.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *