‘Quién es?’ Premis Nacionals eTwinning 2016

‘Quién es?’ Premis Nacionals eTwinning 2016

¿Quién es? és un projecte eTwinning basat en l’intercanvi sociocultural i lingüístic (anglès i francès) entre l’alumnat d’11 a 14 anys.  A través de jocs i d’una infinitat d’activitats comunicatives i interactives, els alumnes van creant el seu propi material d’aprenentatge de la llengua estrangera.

Edelmira Riero , coordinadora al col·legi ALCA (Ames, la Corunya) ens descriu el desenvolupament d’aquesta fructífera experiència a eTwinning:         

¿Quién es? és un projecte de col·laboració entre alumnes de 5ema3, del col·legi francès, François Pithou (Troyes, França), i els alumnes de 2n d’ESO del col·legi ALCA, Ames (Espanya). Amb aquest projecte, eTwinning ens va permetre passar d’un model educatiu centrat en l’ensenyament a un model centrat a aprendre a aprendre, usant tècniques com el treball cooperatiu, aprenentatge basat en problemes, creació i expressió artística col·laborativa en diferents àmbits (visual, plàstica, musical, tècnica…).

Vam partir del fet que cada alumne té més desenvolupades unes intel·ligències que unes altres i vam pretendre enfortir-les i potenciar-les, amb la finalitat d’aconseguir un aprenentatge més eficaç, per això ens hem plantejat, des del principi, tenir en compte, a part dels objectius lingüístics, les competències bàsiques i les intel·ligències múltiples, i així ho vam avaluar al final del projecte.

Els alumnes van tenir la possibilitat de comunicar-se amb companys nadius, en situacions reals durant el desenvolupament del joc, al llarg de tot el curs, a través de les freqüents connexions per Skype, xat i fòrum. Obrir les portes de l’aula a Europa va ser un assoliment que ens va aportar, tant als alumnes com a mi mateixa, la motivació més gran.

alumnos_avatares_quien_es

L’ús d’estratègies metodològiques innovadores, descobrir altres realitats educatives, desenvolupar la creativitat, ampliar coneixements TIC, col·laborar i compartir experiències amb companys europeus són objectius adquirits a un nivell més que satisfactori.

En el desenvolupament de les activitats la cooperació va ser constant. Els alumnes dels dos països van crear materials reals amb els quals aprendre la llengua estrangera (vídeos i fitxes de comprensió d’aquests). Hem combinat activitats grupals amb altres d’individuals. El joc i altres activitats són comunicatives i interactives, la qual cosa ha fet que entre l’alumnat soci hagi crescut una amistat, una motivació emocional. Tampoc ha faltat la creativitat en les creacions artístiques de l’avatar, el logo, els punts de llibre, el rap, el musical…

Les professores vam mantenir contacte setmanal mitjançant Skype i Whatsapp; els alumnes van mantenir contacte freqüent (gairebé cada dimarts), mitjançant Skype o el fòrum del Twinspace. Aquest va ser el primer projecte, en col·laboració amb l’estranger, realitzat al col·legi, tant els alumnes com la professora érem, per tant, novells. Això va suposar un repte i un exercici d’aprenentatge col·laboratiu que vam afrontar amb molt entusiasme i tenacitat.

El treball i la dedicació tant en horari escolar com fora de l’aula van ser intensos, i vam dedicar fins i tot períodes de vacances a gravar vídeos d’exteriors, tots ells amb gran il·lusió per part dels alumnes. L’entusiasme amb el qual creaven i rebien els vídeos i completaven les fitxes, l’aportació d’idees constants per realitzar activitats noves com el logo, el punt de llibre, el rap, el conte, l’interès i esforç als assajos perquè el musical Els Miserables sortís tan bé com fos possible i la implicació d’àvies i pares són exemples que confirmen el grau de motivació dels nens al llarg del curs.

[vimeo]https://vimeo.com/129980929[/vimeo]

[vimeo]https://vimeo.com/117588364[/vimeo]

eTwinning fomenta  el procés d’aprenentatge dels alumnes per descobriment, enriqueix el desenvolupament professional dels professors i crea llaços humans.

Personalment, el setembre de 2014,  vaig agafar un vol amb rumb al desconegut.  M’he trobat amb turbulències constants derivades de la meva inexperiència, del meu desconeixement, però vaig tenir la grandíssima sort de tenir el millor pilot dirigint els meus passos. Diu la dita: “Amb pa i vi es fa el camí.” El nostre camí el vam fer amb l’Olga Paniagua (SNA eTwinning). Ella ha estat la meva assessora en aquesta ruta. En temps gairebé immediat ha resolt tots els meus dubtes (així ho demostren les més de 60 targetes de projecte),  però fonamentalment ha estat el meu alè en els moments d’impotència, moments en els quals pel meu cap passava la frase: “Però qui em demanava a mi ficar-me en aquest embolic…!” Gràcies, Olga, has aconseguit que uns nens i la seva professora poguessin assolir una meta, una il·lusió i repeteixin experiència!

Agraeixo la feina als meus alumnes i els seus companys a França, la col·laboració de la meva companya, Palmira Grau, i a Sophie Bois, camarada al país gal.

Haver rebut el segell de qualitat europeu, quedar classificats entre els onze primers de la nostra categoria a premi europeu i rebre el Premi Nacional era una cosa impensable. Això ens diu que hem fet una gran feina i ens empeny a seguir endavant!!

DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE

Vam procurar que aquest projecte fos tan col·laboratiu com fos possible amb la finalitat de despertar el màxim interès als nostres alumnes, així ho exemplifiquen les activitats següents:

1) El joc ‘¿Quién es?’

Amb aquesta activitat vam procurar el contacte entre els nens. Efectivament, dos alumnes espanyols jugaven amb dos alumnes francesos a Skype o bé al fòrum (a meitat de curs, vam canviar les parelles per afavorir més interacció). Cal destacar que alguns alumnes van contactar voluntàriament des de casa.

Vegeu la pàgina: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/35447

videoconferencia proyecto quién es

2) Els vídeos culturals

Els vídeos que van fer els alumnes també formen part d’aquest treball col·laboratiu. Després de cada vídeo els alumnes creaven fitxes de comprensió per als seus companys de l’altre país perquè poguessin aprendre de manera més lúdica. Vegeu les pàgines que allotgen els vídeos:

visita_cultural_quién_es

http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/35448 i

[vimeo]https://vimeo.com/117750245[/vimeo]

http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/35449

I les fitxes:

http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/35453)

fichas_quién_es

Vam fer més vídeos del que estava previst. Efectivament, es van afegir, a França, els vídeos del dia de les mares i la festa de la música i a Espanya, els vídeos del carnestoltes, de la festa del col·legi, el musical Els Miserables interpretat pels alumnes com a homenatge als seus companys francesos i l’aniversari dels 10 anys d’etwinning.

3) El logo i els punts de llibre

El 14 de febrer, els alumnes francesos acostumen a celebrar al seu col·legi el dia de l’amistat. Aquest any van decidir enviar als seus amics d’Espanya una carta, per correu postal.

Vegeu la pàgina: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/35991.

Després d’haver rebut aquestes cartes, http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/35992, els alumnes espanyols, en agraïment, van crear un logo d’agermanament per als dos països.

Amb aquest logo van voler expressar suport als seus companys francesos, (nens amb diferents ideologies religioses) que estaven vivint, aliens a les seves voluntats, moments de confusió al seu país, per aquest motiu, l’eslògan del logo és: Quién es?, todos somos UNO.

logos_quién_es

Vegeu la pàgina: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/35452.

Als dos països, els alumnes van prendre la decisió de crear uns punts de llibre en els quals compartissin la imatge del logo i els noms dels seus respectius companys al país veí.

Vegeu la pàgina: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/44182.

Les professores vam imprimir aquests punts de llibre en paper fotogràfic i els vam lliurar als nens i nenes com a record.

marcapáginas_quién_es

Aquests punts de llibre senyalen al conte el final del projecte, ja que després d’haver-se’n anat els follets-alumnes (acabat el curs), els nostres personatges els troben i els consideren la petjada que han deixat en el seu pas pel col·legi.

4) La cançó del rap

En acostar-se ja el final del projecte, els alumnes en conjunt el van avaluar. Ho van fer de manera tradicional, mitjançant un qüestionari comú, formulat per les dues professores.

Vegeu pàgina: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/46752 i cantant en els dos idiomes.

Així va néixer el RAP DE L’AVALUACIÓ, lletra,música, caràtula i cançó.

rap_quién_es

[vimeo]https://vimeo.com/130648575[/vimeo]

Vegeu la pàgina: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/46751

En aquesta pàgina figuren també dos vídeos amb una valoració individual a cada país.

5) Ens acomiadem

Amb el final del projecte, va arribar el comiat. Ho vam fer mitjançant una última sessió Skype i, a més, els alumnes francesos van decidir acomiadar-se llegint un poema dedicat als seus companys, (vegeu la pàgina: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/45969) i els espanyols, interpretant (per a pares i alumnes, a les festes del col·legi) el musical, Els Miserables, de l’obra de l’escriptor francès, Victor Hugo, en homenatge als seus amics francesos i també amb un altre vídeo, en el qual el grup s’acomiada en francès, sobre la celebració del Dia de l’Apòstol Jaume i el Camí:

[vimeo]https://vimeo.com/129984210[/vimeo]

Vegeu l’enllaç: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/45967.

6) El nostre conte

Els personatges (avatars) que hem creat per jugar a ¿Quién és? es converteixen en protagonistes del nostre conte interactiu.

https://www.thinglink.com/channel/664161685023490050/slideshow

Tags vermells: Espanya / Tags blaus: França / Tags verds: Sessions Skype / Tag negre: Rap (allotjat a la pàg. 25, a la imatge de la caràtula)


7) Avaluació

  1. Els alumnes en conjunt: Enquesta i RAP: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/35461

[vimeo]https://vimeo.com/129212830[/vimeo]

  1. Les professores: Competències clau, intel·ligències múltiples i estàndards d’aprenentatge: http://twinspace.etwinning.net/1783/pages/page/49063

 

Font de les imatges i vídeos: TwinSpace del projecte ¿Quién es?

 

Premis eTwinning 2015:]
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *