Segueix-nos:
  •  
  •  
  • Search
    Close this search box.

    Països, escoles i persones construint la Pau

    Països, escoles i persones construint la Pau és un projecte eTwinning desenvolupat dins d’una Associació Estratègica CA2 del programa Erasmus+ en el qual participen els centres escolars següents: Collège Victor Hugo, Lavelanet, França; Liceo Monna Agnese, Siena, Itàlia; IES Carles Salvador, Aldaia, Espanya. Es tracta d’un projecte per analitzar el context europeu actual i conscienciar l’alumnat sobre els instruments i valors per gestionar de forma pacífica i eficient els conflictes socials, econòmics i mediambientals.

    Amparo Gras Roselló, coordinadora del projecte a l’IES Carles Salvador d’Aldaia, ens resumeix totes les fases abordades durant el desenvolupament d’aquest ambiciós projecte. Un exemple molt útil per a altres centres escolars que vulguin treballar una Associació Estratègica CA2 a la plataforma eTwinning.

    Temàtica i objectius de projecte

    Des de l’observació del context europeu i mundial actual, constatem la presència del conflicte en diferents àmbits: conflictes bèl·lics que donen lloc a problemes de sostenibilitat social, conflicte de l’ésser humà amb el medi ambient derivat d’un model de desenvolupament i creixement econòmic que genera problemes de sostenibilitat mediambiental, presència d’identitats diverses que generen conflictes en l’àmbit educatiu, social i personal. Els conflictes no són gestionats de forma pacífica per la falta d’instruments per fer-ho: coneixements, actituds i valors d’unió, participació, diàleg, tolerància i cohesió.

    Partint d’aquestes consideracions els centres educatius d’aquesta Associació Escolar vam decidir treballar la PAU amb el projecte que porta per títol:

    PAÏSOS, ESCOLES i PERSONES CONSTRUINT LA PAU.

    actividad_paz_alumnos

    Els objectius són:

    – Conèixer millor els conflictes, bèl·lics o no, del s. XX i actuals a Europa.

    – Conèixer i explorar iniciatives d’unió, de concòrdia, de construcció de pau desenvolupades als s. XX i XXI a Europa.

    – Conèixer les manifestacions i expressions artístiques amb relació al tema a cada país.

    En l’àmbit de les comunitats educatives, escoles i persones:

    – Conèixer, comparar i analitzar les causes i les conseqüències dels conflictes dins de les diferents escoles.

    – Conèixer i compartir les diferents iniciatives de resolució de conflictes i sobretot d’unió i cohesió internes que s’estiguin desenvolupant als diferents centres i analitzar-ne els resultats de l’aplicació.

    – Elaborar un banc de recursos i eines per a la construcció de la pau a les nostres comunitats educatives.

    – Explorar iniciatives socials als nostres entorns propers i mostrar-les.

    – Crear una comunitat de pràctiques respecte al tema.

    – Utilitzar per comunicar i compartir espais col·laboratius virtuals (blogs, pàgines web, eTwinning, Twinspace) i xarxes socials.

    Edat de l’alumnat participant: 13, 14 i 15 anys.

    Àrees curriculars i continguts abordats

    Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans, Francès Llengua Estrangera i Espanyol Llengua estrangera:

    • Memòria històrica: relacions entre França, Espanya i Itàlia.
    • Coneixement de la Declaració Universal dels Drets Humans.
    • Valors: l’empatia, la solidaritat, la defensa de la dignitat personal, l’educació són necessitats humanes. En aquest aspecte és important la col·laboració amb ONG que treballen tant en l’àmbit internacional com nacional i, fonamentalment, local.
    • Biologia:
    • Coneixement de les tècniques de l’agricultura tradicional i l’agricultura ecològica per a la creació d’un hort escolar.
    • Coneixement i aplicació de les 3R a l’institut per a la creació d’un grup mediambiental encarregat de l’educació mediambiental diària de tots els sectors.
    • Llengua Castellana i Literatura, Francès i Italià:
    • Viatge cronològic literari al llarg del segle XX. Acostament a la creació artística fruit de l’experiència vital i existencial dels escriptors/es que han viscut diferents períodes conflictius individuals i/o col·lectius: la poesia existencial, social i d’avantguarda; la novel·la social, experimental; el teatre de protesta, de l’absurd o experimental.
    • Comprensió de com el context historicosocial determina la cosmovisió del creador/a i com les diferents tècniques i eines són fruit d’aquests condicionants politicosocials, econòmics i culturals (artisticoliteraris)

    Temporalització (fases) i metodologia escollida per al desenvolupament del projecte.

    CURS 2014/15

    blog_países, escuelas y personas

    OCTUBRE 2014:

    NOVEMBRE 2014:

    DESEMBRE 2014: Trobada i Reunió Transnacional a Aldaia:

    • Presentació oficial del projecte.  
    • Decisió del concurs de Logotip.  
    • Tallers d’hort escolar, de medi ambient i reciclatge.
    • Taller de receptes típiques i vocabulari al mercat d’Aldaia i amb la col·laboració dels seus comerciants.
    • Avaluació.

    GENER, FEBRER i MARÇ 2015:

    • Posada en marxa del treball per a la creació dels horts escolars a Itàlia i Espanya.
    • Posada en marxa dels grups mediambientals a Espanya i França.
    • Experts sobre el terreny: història i societat els últims 100 anys als nostres països, entrevistes a la nostra gent gran i creació d’un eix cronològic amb el resultat de les entrevistes i investigacions. Treball sobre la pel·lícula La lengua de las mariposas.
    • Creació de compte de Twitter del projecte: @paisajedepaz.
    • Videoconferències en Skype entre l’alumnat que participarà en la trobada següent.
    • Convocatòria de la Secció Internacional del Concurs Periodístic Roberto Romaldo a Siena.

    ABRIL 2015:

    • Posada en marxa del Viatge Literari, la veu de la memòria als països socis.
    • Preparació de la trobada a Siena.
    • Trobada i Reunió Transnacional a Siena. Realització de tallers col·laboratius internacionals: taller de música (anàlisi de la lletra i cant de Bella Ciao), taller de Twiliteratura sobre La lengua de las mariposas de Manuel Rivas , taller d’elaboració de cartells de totes les espècies de plantes del Jardí de l’Ombra, taller d’anàlisi interlingüística (francès, italià, portuguès, espanyol, romanès…), taller de periodisme… Treballs finals i inauguració oficial del Jardí de l’Ombra, Flashmob de la Pau a la Piazza di Campo de Siena. Creació del grup tancat de Facebook del projecte. Avaluació.

    MAIG 2015:

    • Decisió del Concurs Periodístic Roberto Romaldo.
    • Connexió Skype per a la cerimònia de lliurament de premis.

    JUNY 2015:

    • Avaluació i seguiment del primer any del projecte.

    CURS 2015/16

    SETEMBRE I OCTUBRE 2015:

    – Reunions d’equips.

    – Continuació de les activitats iniciades el curs passat i engegades als centres que no ho van fer: horts escolars i grups mediambientals. 

    – Inscripció del nou alumnat a eTwinning.

    – Presentació dels nous grups.

    NOVEMBRE I DESEMBRE 2015:

    – Preparació Trobada a Lavelanet:

    • Cada centre prepara una presentació amb els programes que s’hi desenvolupen per promoure la integració i la convivència.
    • Activitats pròpies de cada centre que contribuiran als productes finals: 
    • Aldaia: visita al refugi de l’IES Lluís Vives i de l’Ajuntament i ruta per la València Capital de la República. Treball sobre migracions, refugi i asil.
    • Lavelanet: preparació de la trobada.
    • Siena: treball sobre migracions, refugi i asil. Visita a l’exposició de Milà.
    • Cada centre elabora un dossier de notícies amb tres nuclis temàtics:
    • Notícies sobre immigració.
    • Notícies sobre medi ambient.
    • Notícies sobre associacions que promoguin la sostenibilitat mediambiental i/o social.

    Del 12 al 19 de desembre de 2015: Trobada i Reunió Transnacional a Lavelanet

    DE GENER A MAIG 2016:

    De gener a abril: preparació de la trobada a Aldaia.

    Del 3 al 10 de maig: trobada a Aldaia:

    • Recital La paz está en tus manos
    • Cursa Solidària i tallers de preparació.
    • Itinerari en grups internacionals per la València Capital de la II República.
    • Participació en les Jornades de Formació del Professorat “Entre la memòria i la història” a la Facultat de Geografia i Història.
    • Taller sobre la llibertat d’expressió amb Amnistia Internacional.
    • Taller sobre el manifest contra el pacte de la Unió Europea i Turquia sobre la gestió de la crisi humanitària de les persones refugiades.

    Maig:

    • Siena: decisió del Concurs Periodístic Roberto Romaldo amb el tema: “Arricchiamoci delle nostre reciproche differenze” (les nostres diferències ens enriqueixen)
    • Aldaia: projecte Un crit pels refugiats

    Materials desenvolupats

    Alguns exemples dels materials i resultats:

    Avaluació i difusió del projecte

    Beneficis per al centre, docents i alumnat.

    La internacionalització del centre i la cooperació entre escoles, alumnat i professorat de diferents països ha ampliat la consciència intercultural, la ciutadania activa i el pensament crític. La incorporació de pràctiques innovadores (mètodes, eines d’aprenentatge col·laboratiu, ús de les TIC, recursos educatius oberts, aprenentatge centrat en l’alumne, xarxes socials, eTwinning…). Alumnat i professorat han millorat la competència en llengües estrangeres i la competència digital. Ha augmentat la motivació davant de la feina diària, el desig d’aprendre i seguir col·laborant amb centres educatius europeus.

     

    Amparo Gras Roselló

    IES Carles Salvador a Aldaia. Centre Coordinador del projecte.

    Comunitat Valenciana.

    Últimes entrades
    Prototipo de proyecto 'Regreso al futuro'
    September 2023
    Prototipo de proyecto "Festival de cine"
    September 2023
    Planificació d’un projecte eTwinning amb Google Docs
    September 2023
    Cuido mi entorno
    September 2023
    Rellevància
    Sin categoría
    Kits eTwinning
    Etiquetes Freqüents
    Enseñanza Primaria

    Articles relacionats

    eTwinning, èxit escolar per a tothom
    22/09/2023
    Convocatoria de Premios Nacionales eTwinning
    22/09/2023
    Vols saber més sobre l’aprenentatge mixt o ‘blended learning’?
    22/09/2023

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Filtres

    Filtrar per Edat
    Filtrar per Edat
    Estat
    País
    Skip to content