El moviment Maker a eTwinning

El moviment Maker a eTwinning

Les emocions formen un aspecte que influeix de manera determinant en el nostre aprenentatge. Com a estudiants, aprenem molt millor quan ens divertim, quan som capaços de resoldre un desafiament o quan col·laborem amb els altres. I què dir de la sensació que ens envaeix quan som capaços de crear un objecte físic amb les nostres mans!

Les sensacions anteriors han tingut un reflex històric en els artesans, reparadors i inventors, que gràcies als seus dissenys han donat lloc a veritables revolucions en les formes d’organitzar la feina, el transport o l’intercanvi d’informació entre els confinis del planeta. En aquest sentit, un tret fonamental de la seva tasca ha estat la generositat per compartir els seus descobriments, de manera que altres persones puguin implementar-los i arribi a utilitzar-los la major part de la societat. D’aquesta manera, els inventors han contribuït enormement a animar altres persones del seu entorn a seguir els seus passos, la qual cosa ha generat comunitats i moviments del tipus Fes-ho tu mateix (Do It Yourself, DIY).

Avui en dia, cal tenir competències de tipus manipulatiu, sobre resolució de problemes, treball en equip, etc., i tot això es reforça amb la revolució tecnològica dels últims anys. El fet de disposar d’eines digitals per dissenyar i fabricar (programari CAD, impressora i escàner 3D, talladora làser…) i mitjans per compartir els nostres avanços i beneficiar-nos dels d’altres persones (Open Source) comporta oportunitats que no podem desaprofitar com a ciutadans. A més, tot això afecta l’educació de les futures generacions, motiu pel qual convé incorporar aquestes competències als processos d’ensenyament-aprenentatge. Però com? La resposta no és una altra que el «moviment maker».

El terme maker va ser encunyat pel nord-americà Dale Dougherty (editor d’O’Reilly Media), creador de la revista Make i impulsor d’una sèrie d’exhibicions anomenades Maker Faires per estendre aquest moviment. Així, podem pensar en els makers com «els integrants d’una generació web que, a més dels píxels a les pantalles, creen objectes físics a través de la tecnologia». Entrant ja en el camp educatiu, l’enfocament Maker suposa canviar l’enfocament didàctic tradicional per un de basat en la pràctica. D’aquesta manera, la realització de projectes permet organitzar els continguts i competències del currículum d’una forma més activa, impulsora del treball en equip i relacionada amb el dia a dia de l’alumnat. A més, àrees tan dispars com les arts i les ciències estan entrant de ple en aquesta proposta metodològica, de manera que l’enfocament Maker suposa una oportunitat estupenda per promoure un aprenentatge interdisciplinari.

Infografía sobre Maker
Infografia sobre Maker. Font: 1/4TECH Maker Space. http://www.uncuartotech.com/blog/el-movimiento-maker-y-la-educacion

Aquest moviment ens porta a replantejar els espais d’aprenentatge tradicionals basats en files rígides de pupitres per incorporar llocs on intercanviar informació, realitzar prototips que permetin resoldre desafiaments i presentar els resultats en diferents formats. La idea és que aquests nous Maker Spaces facilitin la resolució de problemes diversos, seguint processos de tipus Design Thinking. En aquest sentit, podem agafar idees del projecte “El aula del futuro” de European Schoolnet, amb propostes com la mostrada a la imatge. Però no ens desanimem si pensem que el nostre centre no disposa de prou recursos! Aquest projecte pretén ser una font d’inspiració per als docents, i que en cada cas els espais i materials de l’escola es puguin reajustar per facilitar un aprenentatge més actiu dels estudiants. En aquest sentit, més enllà de les pantalles de plasma o les impressores i escàners 3D, les taules per treballar de forma col·laborativa, els taulons blancs per a la creació d’idees i, sobretot, la distribució flexible dels espais de treball constitueixen estratègies que poden ajudar-nos en aquesta tasca. També podem combinar llocs existents als centres, com ara els laboratoris i tallers d’art/tecnologia (amb les seves serres de marqueteria, cables, motors, pintures, cavallets…). Més que de recursos, és qüestió de ser creatius!

Imagen del Aula del Futuro
L’Aula del Futur (European Schoolnet)

Ara bé, quins elements podríem considerar representatius (icones) del moviment Maker? Per les seves possibilitats, en destaquen alguns:

  • Impressió i escaneig 3D. L’evolució del programari de disseny 3D, cada vegada més senzill i versàtil (pensem p. ex. en els programes gratuïts Tinkercad i SketchUp), així com la filosofia de compartir aquests arxius i permetre’n l’edició, fan de la impressora 3D una eina amb enormes possibilitats. A més, si a tot això hi sumem l’oportunitat de poder escanejar objectes tridimensionals, les nostres opcions es multipliquen!
  • Arduino/Genuino. És una plataforma d’electrònica oberta basada en maquinari i programari molt senzill de fer servir. Una placa Arduino permet llegir entrades com la llum en un sensor, un toc en un polsador o fins i tot un missatge de Twitter, i convertir-les en sortides com la posada en marxa d’un motor, l’encesa d’un LED o una publicació en línia. D’aquesta manera, Arduino permet crear joguines espectaculars. Aquestes plaques es van dissenyar com una eina senzilla per als estudiants amb poca base d’electrònica i programació, però tota una comunitat de makers les està incorporant a la seva pràctica habitual!

[youtube width=”600″ height=”450″]https://www.youtube.com/watch?v=5qgvILV47JI[/youtube[/youtube]

  • Plaques per jugar amb elements sonors i digitals. Les plaques de circuit com MakeyMakey, amb pinces de cocodril i cables USB, permeten convertir gairebé qualsevol cosa en peces d’un joystick o en una interfície d’usuari. Fixa’t en el vídeo següent: una bateria amb bananes, un comandament de videoconsola amb plastilina o amb paper impregnat de grafit, l’escala-piano… En fi, imaginació al poder!

[vimeo width=”600″ height=”450″]http://vimeo.com/60307041[/vimeo]

  • Robòtica educativa. Els últims currículums escolars estan incloent el pensament computacional (habilitat per resoldre problemes i dissenyar sistemes seguint processos similars als dels informàtics). Per això, i per augmentar la motivació de l’alumnat, diferents companyies —com Lego— estan incorporant robots, kits de mecatrònica, sensors i programari de programació per blocs (tipus Scratch) amb l’objectiu de superar reptes d’allò més diversos. A més, sovint aquests s’inclouen dins de temàtiques d’interès que permeten, per exemple, explorar formes de gestionar els residus, investigar els obstacles als quals s’enfronta la gent gran o indagar en l’eficiència de diferents fonts d’energia. D’aquesta manera, podem dissenyar projectes multidisciplinaris i convertir l’aprenentatge en una cosa molt més atractiva.

Ja tenim un munt d’ingredients! Una estratègia motivadora basada en l’emoció de fer, un canvi de mentalitat cap a la proactivitat, una aposta per desenvolupar competències en resolució de problemes i la creativitat, dissenyar projectes interdisciplinaris… Podríem millorar tot això? Com?! La resposta no podia ser una altra que… eTwinning!

Gràcies a la comunicació i el treball col·laboratiu entre alumnes i docents europeus, l’enfocament Maker podria enriquir-se significativament, i ja s’estan començant a fer els primers passos a la comunitat eTwinning. Aquí se’n mostren uns exemples:

  • Cyberdiscovery (inici de sessió previ a eTwinning Live) projecte entre Espanya, Alemanya i Polònia (2015) que ha aconseguit premis nacionals als 3 països. La premissa d’aquest gran treball en què participa l’IES Viera y Clavijo (Tenerife) és aquesta: podríem habitar Mart? Amb aquest efecte, els estudiants (d’entre 12 i 16 anys) entrevisten científics, exploren l’ús de la robòtica i els sensors per investigar la superfície del planeta, creen estructures 3D per desplaçar-se a través de forats de cuc, dissenyen carrers i edificis amb SketchUp, resolen desafiaments matemàtics… I la cosa no es queda aquí! Per incorporar-hi altres àrees no científiques, els estudiants elaboren la seva pròpia Constitució treballant de forma col·laborativa, voten la presidenta, ideen un himne (She’s electric) i dissenyen la seva pròpia moneda. Si t’interessa saber més sobre el projecte, visita el nostre article previ.
Imagen de Cyber Discovery
Cyberdiscovery. Creació d’una història col·laborativa sobre el tema
  • Grup Coding and Robotics – The future is now! (inici de sessió previ a eTwinning Live). Aquest grup es va crear amb motiu d’un taller de desenvolupament professional sobre Maker a Braga (maig de 2016). Suposa una bona oportunitat per intercanviar informació sobre la temàtica i consultar presentacions sobre eines (MakeyMakey, Ozobot, impressió 3D…), llenguatges de programació per blocs (Scratch, Tynker…) i projectes eTwinning que els incorporen.
  • Let’s be friends of the Earth (inici de sessió previ a eTwinning Live), projecte eTwinning entre 9 països en què participa el CEIP La Angostura de Santa Brígida (Gran Canària). La seva proposta, per a alumnes de 1r a 3r de Primària, consisteix a analitzar el paisatge i el clima dels entorns dels centres escolars, i també l’impacte de l’ésser humà en aquests. Però això no és tot! Els estudiants creen maquetes de robots utilitzant materials reciclats, les fotografien i els posen veu amb Voice Thread. Així, el projecte és un bon exemple per promoure una millor gestió dels residus, i per començar a treballar en Maker amb els més petits. Per a més informació, et recomanem visitar el nostre article previ.
Imagen de "Let's be friends of the Earth"
Let’s be friends of the Earth. Creació de robots amb material reciclat
  • The hole puncher: A mechanical international project, una col·laboració eTwinning entre Espanya, Itàlia i Alemanya per dissenyar, construir i documentar el procés de creació d’una perforadora. Aquest projecte és un bon exemple de com el treball Maker en la Formació Professional es pot enriquir a través d’eTwinning, permetent un millor desenvolupament de les competències lingüística i digital. Per part d’Espanya, hi participa el CIP Virgen del Camino (Navarra).

Us animeu a incorporar Maker als vostres projectes eTwinning? Quines idees se us ocorren? Cerquem la vostra participació i us convidem a difondre el vostre treball i propostes als nostres comptes a Twitter o Facebook. Igualment, podeu comptar amb nosaltres per donar a conèixer els vostres avenços. Ens acomiadem de moment, indicant alguns enllaços que us poden resultar útils. Fins aviat, makers!

https://www.etwinning.net/es/pub/highlights/codeweekeu-2016.htm

http://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/mundo-maker-educacion-impresoras-3d/33378.html

http://www.firstlegoleague.es/que-es-first-lego-league/historia-y-crecimiento-first-lego-league/

http://hacedores.com/tag/educacion-maker/

Font: Fotocomposició a partir d’imatge de Photoroyalty (llicència CC-by). http://www.freepik.com/

Comparte esta noticiaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Recomanacions
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

2 comments

  1. Iñigo Rodríguez says:

    Efectivamente, adaptarnos a modelos de aprendizaje más prácticos y centrados en el alumno supone un reto en nuestra profesión.
    Pero la respuesta que vamos a recibir del alumnado, su motivación, su desarrollo de competencias, etc., hace que este esfuerzo merezca mucho la pena. ¡Lo conseguiremos!

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *