Fairy Yoga. Premis Nacionals eTwinning 2016

Fairy Yoga és un projecte eTwinning en el qual el ioga per a nens serveix d’inspiració per al treball i activitats a l’aula d’Educació Infantil. En el projecte hi participen centres escolars d’Espanya, Itàlia, Turquia, Eslovàquia, Polònia i Geòrgia. La pràctica del ioga es presenta com una activitat lúdica en la qual l’alumne, a través de diverses postures associades a sons i noms d’animals, millora la seva flexibilitat i coordinació. S’aprecia una bona comunicació entre els socis de projecte, la qual cosa permet un treball ben planificat i uns resultats que compleixen amb els objectius inicials proposats. Destaquem la participació en el projecte d’experts en l’àmbit del ioga que assessoren i treballen de forma directa amb les docents participants. També subratllem el paper actiu de les famílies, que comparteixen activitats del projecte amb els alumnes i graven les pràctiques a casa. Tots els productes finals són accessibles des del TwinSpace de projecte, una pàgina a Facebook i la mateixa pàgina del centre escolar. Finalment, destaquem l’exhaustiva avaluació final de projecte que inclou enquestes, qüestionaris i arxius de so per als professors i fitxes per acolorir per als alumnes.
Fuensanta León Moreno, coordinadora del projecte a l’Escola Barrufet (Sant Boi de Llobregat) ens descriu objectius i resultats del projecte al seu centre escolar, aporta interessants opinions d’alumnes, pares i companys del centre que han participat activament en aquesta experiència.
Sobre objectius i resultats del projecte
Els objectius que ens vam platejar en iniciar aquest projecte van ser els següents:
- Iniciar els infants en el ioga i de manera que es diverteixin fent-ho.
- Oferir un mètode d’autodescobriment i ajuda per desenvolupar les seves capacitats.
- Afavorir les habilitats socials.
- Fomentar la creativitat i la imaginació.
- Millorar l’autoestima.
- Explorar noves metodologies.
- Ajudar-los a començar a sentir la llengua anglesa com a instrument important de comunicació.
- Potenciar la participació de les famílies compartint activitats de ioga amb els seus fills/es.
- Utilitzar les TIC com a vehicle de comunicació famílies / altres centres.
Els resultats han estat molt positius a tots els nivells.
Els nostres alumnes han pogut compartir sessions de ioga amb infants d’altres països.
Han experimentat amb diferents llenguatges (plàstic, musical, corporal, audiovisual, matemàtic…), tot fomentant així la seva creativitat i imaginació. És molt gratificant veure que són capaços de cantar cançons i conèixer i dir el nom en anglès de les posicions treballades.
També valorem positivament que les famílies hi hagin participat activament i que en tot moment hagin donat suport a aquest projecte.
S’ha aconseguit més coneixement i autonomia personal dels nostres alumnes, una millor dinàmica de grup, hem pogut experimentar amb noves metodologies habituant-nos a l’ús de les TIC i iniciant-nos en el treball col·laboratiu, sense oblidar divertir-nos tots i totes junts tot practicant ioga.
El desenvolupament del projecte en termes d’encerts, errors i dificultats
Una de les primeres dificultats que ens vam trobar en iniciar el projecte era que actualment existeixen poques experiències en què es faci ioga a les aules, era una cosa pionera que ens va portar a buscar bibliografia existent amb referència a la pràctica del ioga amb infants i ens va ajudar molt tot el material que van compartir els altres socis europeus. Trobar eTwinning ens va permetre iniciar el projecte i intercanviar experiències.
La col·laboració ha estat un element necessari per al bon funcionament del projecte. Totes hi hem aportat alguna cosa perquè funcionés i que es complissin els objectius. Hem hagut de fer moltes reunions extres per organitzar les sessions, els recursos personals i tècnics, realitzar-ne l’avaluació, etc. Un altre dels reptes van ser les videoconferències, ja que en alguna va haver-hi problemes tècnics que vam poder solucionar amb l’ajuda del nostre coordinador TAC i amb la nostra experiència.
Per primera vegada al nostre cicle es demanava a les famílies que participessin en un projecte aportant vídeos o fotos, aspecte que no teníem gaire clar que funcionés i que va resultar tot un èxit. Voldria destacar que sempre hem trobat un gran suport per part de l’Equip Directiu i de l’Equip d’Educació Infantil.
Sobre l’impacte global del projecte al centre escolar
Fairy Yoga és un projecte sostenible que ha causat un impacte important en les metodologies de les escoles implicades. Ha aconseguit els objectius plantejats amb activitats fàcilment integrables al currículum de qualsevol centre. Participar en aquest projecte ha permès plantejar la inclusió del ioga al currículum d’educació infantil de l’escola com a activitat habitual en els cursos següents, aquest any ja s’està realitzant a P4 i el proper es durà a terme a P5.
La temàtica utilitzada (animals de peluix, joc de cartes Eduyoga, la nostra fada del ioga) ha facilitat la motivació per les activitats i per conèixer nou vocabulari en anglès. Els nostres nens i nenes venien molt contents/es a les sessions de ioga i hem aconseguit que aprenguin les seves primeres paraules i cançons en anglès.
Les videoconferències i activitats per facilitar la comunicació permeten que existeixi la interacció entre iguals. Els nostres alumnes han gaudit molt durant tot el projecte però especialment als moments de les videoconferències en què podien veure, parlar i dur a terme els exercicis de ioga amb els seus amics europeus.
La introducció d’eines TIC en cada activitat ens ha aportat un ampli ventall de possibilitats per investigar i col·laborar i s’ha reflectit en una millora clara dels processos d’ensenyament-aprenentatge. Els alumnes han après de manera diferent, integrant-les naturalment en la pràctica diària.
Hem aconseguit que una gran majoria de famílies participin en el nostre projecte i hagin fet ioga amb els seus fills/es a casa.
Ha compartit amb nosaltres el seu saber fer i la seva experiència la professora de ioga Aurora Fernández Gutiérrez, una persona externa a la nostra escola, que cada any ve a tancar el nostre projecte fent ella la classe de ioga amb els nostres infants. Ella ha estat també qui durant aquest curs ha vingut a realitzar sessions de ioga amb tot el claustre.
Finalment, voldria transmetre que en l’actualitat hi ha una inquietud general de tot el claustre que té molt clar que l’educació millora mitjançant la col·laboració, l’intercanvi i l’aprenentatge mutu: entre alumnes, entre mestres i entre societats.
Sobre el reconeixement d’aquest projecte com a premi nacional eTwinning 2016
Ha estat una experiència molt positiva en què m’estrenava com a usuària d’aquesta gran plataforma que és eTwinning. A títol personal, el reconeixement d’aquest projecte ha suposat una gran alegria i veure complert uns dels meus somnis professionals de poder incloure el ioga a les nostres aules. I d’aquesta forma aconseguir que, a poc a poc, es vegi el ioga com un element de canvi educatiu positiu que ajuda els nostres alumnes a desenvolupar les seves capacitats dins d’un marc basat en el respecte, la tolerància i la comprensió.
És el reconeixement a una feina feta amb molta il·lusió, un treball en equip en què s’han emprat moltes hores de descans personal en un moment on les retallades pressupostàries encara no minven la capacitat d’il·lusió de molts professionals que estimen i gaudeixen de la seva professió.
Opinions
Derek Martínez Boch (3 anys)
A mi m’ha agradat molt fer les postures del lleó i el gos.
Paula Molina Martínez (3 anys)
El que més m’ha agradat són les sorpreses que portava la fada del ioga.
Souad Bobouh (mare nen de P3)
És una activitat que veig positiva, ja que permet treballar el cos i la ment, proporciona més flexibilitat, els relaxa i els calma. Fa que els nens i nenes siguin més creatius. A casa el meu fill Akram em demana que fem ioga i fem algunes de les postures, li agrada molt.
Javier Huertas i Ana Castro (pares nen de P3)
Aquest primer any a l’escola ha suposat per als nens i les nenes el descobriment d’un munt de coses, emocions, jocs i les classes de Fairy Yoga han sigut un d’aquests grans descobriments. Concretament, per al Gerard ha suposat una forma més de ballar, aprenent animals, psicomotricitat i una cosa molt diferent: l’anglès.
El Gerard està molt motivat, el fet d’acompanyar aquest aprenentatge de l’idioma amb música i ioga creiem que ha sigut la clau principal, que ha aconseguit que paraules com butterfly estiguin dins del seu vocabulari habitual i que també hagi perdut la por de parlar amb paraules que inicialment no coneixia. A dia d’avui el nostre fill no té cap por d’intentar cantar cançons en anglès, procurant imitar els sons i pronunciacions que sent. Nosaltres considerem que ha sigut un èxit total.
Eugenia Fernández Rodríguez (directora de l’Escola Barrufet)
Ja fa temps que des de l’Equip Directiu pensàvem que era important introduir l’Educació Emocional de manera transversal al currículum de l’Escola. Després de l’experiència de Fairy Yoga n’hem constatat els beneficis i ens sentim molt orgulloses dels resultats obtinguts.
Esther Rodríguez Serradilla (mestra d’Anglès i component del projecte)
Fairy Yoga ha estat un repte i una oportunitat. Gràcies a eTwinning hem pogut fer ioga, introduir vocabulari en anglès i sentir altres llengües. Valoro especialment adonar-me que juntes podem fer coses que mai vam creure possibles: motivar canvis a l’escola però sobretot ajudar al fet que els nens i les nenes siguin més feliços.
Esperanza Hernández Burcio (mestra de P3 i component del projecte)
Compartir l’experiència a l’aula amb una altra mestra és enriquidor i molt positiu, ja que hi ha poques ocasions en què es puguin compartir situacions com les viscudes.
L’alumnat n’ha gaudit i, com a conseqüència, han fet col·laborar les seves famílies. Estic encantada de poder continuar fent Fairy Yoga.
Enllaços a resultats del projecte
-TwinSpace
http://twinspace.etwinning.net/2114/home
-Blogger
http://estherrsbcn.blogspot.com.es/
-Revista després de Fairy Yoga
http://www.calameo.com/read/0045765221cab1509faea
-Continuïtat a P4: English and Yoga in P-4
https://sites.google.com/a/xtec.cat/barrufets-english-zone/general-activities/englishandyogainp-4
-Vídeo resum
-Article revista digital E-eduquem (pàgina núm. 23)
http://plataformaeduca.es/revista/otono2015/eduquem_otono_2015_hoja.pdf
PROJECTE ‘FAIRY YOGA’
Escola Barrufet (Sant Boi de Llobregat).
Educació Infantil
Esther Rodríguez Serradilla
Esperanza Hernández
Fuensanta León Moreno
Premis eTwinning 2015:]
Reglamento de protección de datos (información básica)
En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.
Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.
Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.
Normas de privacidad
NOMBRE DEL TRATAMIENTO
eTwinning participación.
FINALIDAD
Participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.
RESPONSABLE
Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial del Ministerio de Educación y Formación Profesional
C/ Alcalá, 34; 28014-MADRID.
DELEGADO DE PROTECCIÓN DE DATOS
Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones.
c/ San Agustín 5, 28014-MADRID
dpd@educacion.gob.es
PLAZOS O CRITERIOS DE CONSERVACIÓN DE LOS DATOS
Sus datos se conservarán durante el tiempo necesario para la tramitación y respuesta de su solicitud. Además, será de aplicación lo dispuesto en la normativa de archivos y documentación.
DECISIONES AUTOMATIZADAS
No se realizará toma de decisiones individuales automatizadas basadas en la información que usted nos proporciona.
PLAZOS O CRITERIOS DE CONSERVACIÓN DE LOS DATOS
Sus datos se conservarán durante el tiempo necesario para la tramitación y respuesta de su solicitud. Además, será de aplicación lo dispuesto en la normativa de archivos y documentación.
LEGITIMACIÓN O BASE JURÍDICA DEL TRATAMIENTO
El tratamiento es necesario para el cumplimiento de una obligación legal aplicable al responsable del tratamiento, artículo 6.1e) del RGPD, Reglamento UE 2016/679, y en la Ley 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad de la enseñanza.
DESTINATARIOS
Departamentos de Educación de las CC.AA que llevan proyectos europeos, para distintas gestiones, como la tramitación de permisos ausencia del centro, envío de información relevante, etc.
DERECHOS
Puede usted ejercitar los derechos de los artículos 15 al 22 del RGPD que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio, presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.
AUTORIDAD DE CONTROL
La autoridad de control en materia de protección de datos personales es la Agencia Española de Protección de Datos (http://www.aepd.es).
CATEGORÍA DE DATOS PERSONALES
Los datos personales que se tratarán son los que figuran en el formulario que usted nos proporciona.