Premi Nacional eTwinning 2019 “All different, all the same”

Premi Nacional eTwinning 2019 “All different, all the same”

El projecte “All different, all the same”, dut a terme per les docents Gema Sánchez García i Comba Gallinas Rodríguez, del CEIP Serrano Clavero de Requena (València), i Esther González Guerrero i M. Angustias Molina González, del CEIP Abencerrajes de Granada, ha guanyat el Premi Nacional eTwinning 2019 en la Categoria 1 de 0-6 anys.

El projecte, desenvolupat juntament amb docents europees de Finlàndia, Itàlia, Eslovènia i Xipre, es basa en la inclusió de l’alumnat amb diversitat funcional, a través del treball col·laboratiu amb els diferents centres europeus participants. Mitjançant les activitats desenvolupades, hem difós actituds de respecte i tolerància a la diversitat, hem conscienciat l’alumnat de la societat on viu i l’hem format com a ciutadans i ciutadanes d’Europa compromesos.

Les noves tecnologies i diferents tècniques artístiques ens van permetre compartir informació i reaccions de l’alumnat, i participar en l’elaboració de productes finals col·laboratius, realitzats en equips internacionals.

L’objectiu fonamental era valorar la bellesa i la importància de ser diferents. A través de contes, l’alumnat ha après i consolidat valors com la tolerància, el respecte de les característiques i singularitats de cada persona o l’acceptació de les seves pròpies peculiaritats, la qual cosa li ha enriquit l’autoestima.

La majoria de docents participants ja havíem treballat conjuntament en iniciatives anteriors i teníem clar que l’eix central d’“All different, all the same” seria la inclusió i la seva aplicació pràctica en l’alumnat. La decisió va ser unànime, perquè era un tema de gran rellevància en tots els nostres centres i, a més a més, coincidia amb l’Any Europeu de la Inclusió. Alguns centres més que estaven interessats a participar-hi s’hi van afegir i ens vam entendre perfectament al llarg de tot el projecte.

Estem d’acord que la millor manera d’assolir el nostre objectiu principal era mostrar i treballar amb l’alumnat la comunicació pictogràfica, és a dir, el sistema de símbols utilitzat pels estudiants amb TEA (trastorn de l’espectre autista). A través de les activitats i la labor amb aquest codi vam aconseguir que tant els estudiants dels centres espanyols com els dels socis europeus es familiaritzessin amb aquesta forma de comunicació.

Els nens i nenes van començar interactuant amb els dels centres socis a través d’una activitat col·laborativa de presentació, en la qual havien de resoldre puzles amb mascotes i descobrir a quin col·legi europeu pertanyia cada puzle.

S’hi van presentar les cançons i els contes adaptats amb pictogrames, elaborats per les docents participants, sobre inclusió. S’hi van treballar tant els aspectes fonològics i conceptuals com els continguts. També hi vam practicar jocs de memòria i d’aparellament de pictogrames amb les accions vistes a les històries.

A través de diferents activitats i programes als nostres centres, les classes de Primària van col·laborar en les activitats d’eTwinning, llegint aquests contes adaptats a l’alumnat d’Educació Infantil.

Destaquem una de les activitats finals col·laboratives realitzada en equips internacionals: “We all laugh”. En aquesta activitat, l’alumnat d’un centre havia d’enviar al d’un altre centre un seguit d’instruccions, tant en llenguatge oral (anglès) com gràfic (pictogrames). Aquestes instruccions, enviades en vídeo, demanaven una acció concreta en un lloc determinat de l’escola. Els infants van escollir democràticament tant les accions com els llocs per ensenyar. Totes les interaccions es van mostrar amb l’eina Linoit, i el resultat va ser una activitat molt lúdica i comunicativa. La imatge següent conté l’enllaç a tot el procés.

Una altra de les activitats finals col·laboratives va ser “Elmer’s Party”. Va consistir a omplir grans elefants, com el del conte Elmer, d’imatges en blanc i negre de tots els col·legials i docents socis. Posteriorment, es van pintar seguint un ordre preestablert en equips internacionals. Aquestes imatges es van compartir per formar-ne grans elefants. El resultat final de cada equip es va exposar en un tauler digital col·laboratiu “Padlet”. En aquesta imatge hi ha l’enllaç al producte final.

Amb l’activitat “Elmers abroad”, els participants socis dels diferents col·legis europeus vam preparar obsequis sobre Elmer i els vam enviar a altres centres socis. Tot el nostre alumnat es va mostrar molt il·lusionat amb l’activitat i molt agraït per les manualitats que hi van fer.

Una altra activitat molt destacable i rellevant, amb gran impacte en la comunitat educativa de les nostres escoles, i que també va servir d’activitat de difusió, va ser la participació del nostre projecte en la celebració del Dia Mundial de l’Autisme. Per a aquest dia, vam preparar un mercat ambulant solidari amb manualitats realitzades per l’alumnat, destinades a recaptar fons per a associacions locals d’aquesta naturalesa. “All different, all the same” també hi va tenir el seu espai, amb un estand on es van vendre manualitats amb pictogrames i part dels obsequis rebuts per altres centres sobre Elmer. El nostre propi alumnat es va encarregar d’explicar a qui s’acostava a l’estand en què consistia l’eTwinning i la raó principal del projecte. Ningú millor que els mateixos protagonistes d’aquesta “història” per difondre la seva labor i la preciosa finalitat de totes les activitats realitzades. Va ser molt enriquidor veure com famílies, docents i escolars s’hi interessaven i se n’informaven. Aquell dia també ens van visitar autoritats locals, que van mostrar molt d’interès per conèixer el programa i el treball desenvolupat.

L’impacte del projecte als nostres centres ha estat palpable. L’alumnat d’Infantil i Primària participant ha millorat l’anglès i les habilitats digitals, i ha desenvolupat una actitud respectuosa envers persones amb diferents capacitats. Ha après que som diferents, però també el més important: que som iguals. Les famílies han ofert als nens i nenes l’oportunitat de continuar amb les activitats en línia a casa, i han seguit el procés del projecte a través de les xarxes socials, els blogs dels centres i la tasca del mercat ambulant solidari. Tota la comunitat educativa s’ha introduït a la dimensió europea a través de les activitats d’eTwinning, i mitjançant la descoberta i l’ús del material elaborat pels nens i nenes de diferents països socis participants. També cal al·ludir a l’estímul que ha suposat per a l’alumnat la introducció de les noves tecnologies com a mitjà per desenvolupar el projecte, fer possibles tot aquest treball col·laboratiu i la comunicació, i arribar a escoles situades a centenars de quilòmetres, en altres països europeus.

La difusió d’aquest premi ha estat i està sent extensa. Ha tingut una repercussió molt important als centres, localitats i províncies, mitjançant diaris digitals i mitjans de comunicació locals. Així mateix, s’ha difós a través de les xarxes socials, Facebook, Twitter i diferents plataformes educatives.

Objectius, metodologia, creativitat, comunicació, interacció, difusió, col·laboració entre els centres socis, implicació de diverses àrees, ús de les noves tecnologies, productes finals col·laboratius i millora de les competències clau són elements integrants del projecte. Tot plegat ens ha dut a la consecució del nostre objectiu final i principal: la inclusió de tot l’alumnat participant.

“Si els ensenyem a acceptar la diversitat com una cosa normal, no caldrà parlar d’inclusió, sinó de convivència”.

L’obtenció dels segells de qualitat nacional i europeu i, sobretot, el guardó del Premi Nacional ha estat inesperada i excepcional. Ho considerem el reconeixement d’anys de treball en aquest apassionant món eTwinning. Per a nosaltres la feina feta sempre és gratificant, i més encara si obté un reconeixement extern, com ha estat en aquest cas.

Enllaç al Twinspace del projecte: https://twinspace.etwinning.net/47247/home

Enllaços als contes adaptats amb pictogrames, Susan laughs i Elmer.

Article escrit per: Gema Sánchez García, Comba Gallinas Rodríguez, Esther González Guerrero i M. Angustias Molina González

Font de les imatges: elaboració propia

 

Premios eTwinning 2019 Premios Nacionales Uncategorized
Reglamento de protección de datos (información básica)

En cumplimiento de la normativa de protección de datos personales, le informamos de que sus datos serán incorporados al tratamiento denominado “eTwinning participación”, cuya finalidad es la participación en el proyecto de colaboración europeo eTwinning.

Puede usted ejercitar los derechos de acceso, rectificación, oposición, supresión (“derecho al olvido”), limitación de tratamiento y portabilidad y a no ser objeto de decisiones individuales automatizadas que sean de aplicación de acuerdo a la base jurídica del tratamiento. Podrá hacerlo en la sede electrónica del ministerio (http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/educacion/varios/proteccion-datos.html), presencialmente en las oficinas de registro o por correo postal.

Al rellenar y enviar este formulario usted concede su consentimiento inequívoco para el almacenamiento de sus datos en nuestros ficheros tal y como se especifica en nuestras normas de privacidad.

Dejar un comentario

Your email address will not be published. Required fields are marked *